Praha chce z centra vykázat stará auta, novější projedou za poplatek

Praha chce zamezit vjezdu starých aut do centra. Opatření, které má zlepšit životní prostředí, počítá se zavedením zóny, do které by vozidla se starším datem výroby nesměla. To by ovšem zároveň ovlivnilo všechny řidiče, jejichž cesty by přes zónu vedly. Vjezd do ní bude navíc zpoplatněný. Do širšího centra by nesměla vjíždět auta vyrobená v první polovině 90. let. Magistrát jich eviduje přes sto tisíc.

Řidiči novějších aut by si museli opatřit známku za 80 korun, která bude platit, dokud bude auto splňovat emisní limity - bez ní by do nízkoemisní zóny ani oni nesměli. Praha chce tímto opatřením omezit znečišťování ovzduší v centru metropole. Jsou to totiž zplodiny z aut, které jej společně s například malými prachovými částmi zhoršují. Vozidel navíc výrazně přibývá. Pro srovnání: v roce 1990 bylo v Praze registrováno asi 340 tisíc osobních aut, dnes je to přes 720 tisíc. Zkušenosti ze zahraničních měst, kde už takové zóny mají, ukazují, že v nízkoemisní zóně aut sice neubude. Jejich přínos však podle Šuty spočívá v tom, že si řidiči pořídí novější auta, která méně škodí. Jak moc nízkoemisní zóna pomůže Praze, bude jasné až poté, co se stanoví její rozsah. Na tom již odborníci pracují. Západní hranice zóny je již jasná - povede ve stopě Městského okruhu. Právě okruh má být jakousi objízdnou trasou pro starší vozy. Východní část okruhu se začne stavět za dlouho. Proto je podle šéfa magistrátního oddělení pro ochranu ovzduší Josefa Janoty potřeba prozkoumat, zda je vhodné vést hranici zóny po provizorní stopě Městského okruhu - tedy v ulicích Kbelská a Průmyslová.

Která vozidla budou smět do zóny vjíždět, určí v první řadě jejich stáří, pak samo město. To stanoví, které kategorie do zóny smějí a které ne. Vydávat se budou tři barvy známek - zelené, žluté a červené. Vozidla s dieselovým motorem vyrobená před rokem 1997 nedostanou žádnou známku. Vozy se zážehovými motory nezískají známku tehdy, jsou-li vyrobeny před rokem 1993. Praha si navíc sama může stanovit, zda do zóny nebudou smět vjíždět jen auta bez plakety, nebo zda zakáže vjezd i těm, která dosáhnou na červenou plaketu - tu by měla získat auta s dieselovým motorem vyrobená mezi lety 1997 až 2000.   Více zde.

Stát chce zarazit kupčení s řidičáky

Řidičské oprávnění je pro mnoho lidí velmi důležité a proto jsou ochotni za jeho navrácení platit i vysoké sumy. Specifická je situace v Praze, kde všechny přestupky řeší pouze jeden obvodní soud. To chce stát nyní změnit. Na problém upozornil nedávný případ, kdy obchodům s řidičáky pomáhal také soudce, žalobce a advokát.   Více zde

 

Počet krádeží starých felicií raketově vzrostl

Už to vypadalo, že čeští majitelé donedávna nejrozšířenějšího osobního vozu Škoda Felicia si mohou od zlodějů víceméně oddychnout. Loni se však jeho popularita vyšplhala opět prudce vzhůru. Felicie se kradou hlavně na náhradní díly.        Více zde.

 

Poplatky na autovraky půjdou ještě dva roky na Zelenou úsporám

Poplatky na likvidaci autovraků, které se platí zejména za starší vozidla, bude možné ještě do konce příštího roku používat na projekty podpořené z dotačního programu Zelená úsporám. Schválila to Sněmovna v rámci vládní novely.     Více zde.

Vyzkoušejte systém AUTOTRACER = komplexní info o vozidlech a jejich historii.

 

DM autotracer

Vybíráte vozidlo a nevíte, které je to pravé?

© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz