Stáčení tachometru je podvod, nikoli přestupek, rozhodl Nejvyšší soud
Praxi se stáčením tachometrů při prodejích aut se rozhodl ovlivnit Nejvyšší soud. Dospěl k právnímu názoru, že pokud se kvůli stočenému tachometru zvýší cena nejméně o pět tisíc korun, je to trestný čin podvodu. Za ten hrozí propadnutí věci a až dva roky vězení. Jeho názorem by se měly nižší soudy řídit.
„Pachatel tím uvedl kupujícího v omyl, způsobil mu škodu nikoliv nepatrnou a sebe nebo jiného obohatil,“ uvedl Nejvyšší soud. Pachatelem podvodu je podle rozhodnutí ten, kdo nabídne k prodeji vozidlo, u kterého sám nebo s něčí pomocí přetočí tachometr a tím zvýší kupní cenu auta nejméně o pět tisíc korun.
Soud k tomuto názoru dospěl, když rozhodoval o dovolání čtyřicetiletého muže ze Zlína. Ten byl za stáčení tachometru odsouzen za podvod k roční podmínce se zkušební dobou na 18 měsíců. Muž prostřednictvím autobazaru prodal VW Caravele 2,5 TDi za 379 tisíc korun s tím, že má najeto 171 tisíc kilometrů. Sám ho však kupoval za 7 000 eur (192 tisíc korun) s tím, že mělo najeto 340 tisíc kilometrů.
Nejvyšší soud už v minulosti rozhodoval o případech stáčených tachometrů. Nyní se rozhodl vydat právní stanovisko, protože se objevily hlasy po změně trestního zákoníků kvůli tomuto problému. „Podle našeho názoru je současná právní úprava dostačující. Proto jsme vydali tento názor, který je zavazující pro soudy nižších stupňů, a navíc určili hranici, od které se jedná o podvod,“ řekl mluvčí Nejvyššího soudu Petr Knötig. Více zde. |
Rozhodnutí NS o trestnosti přetáčení tachometrů je teprve začátek, problém by měla řešit EURozhodnutí Nejvyššího soudu o trestnosti přetáčení tachometrů považuje Sdružení SOVA teprve za začátek skutečného boje proti tomuto podvodu. Předseda SOVA Ing. Zbyněk Veselý poskytl na toto téma rozhovory řadě médií, přinášíme výběr toho nejzajímavějšího. Předseda SOVA považuje za důležité, aby přes současné rozhodnutí Nejvyššího soudu byl přijat i paragraf o trestnosti přetáčení tachometru, který by umožnil ještě účinnější postih a měl by výraznější preventivní účinek. „Stejně důležité je i zpřístupnění databází najetých kilometrů občanům, a to zdarma. Může se jednat o databázi ministerstva dopravy ze systému CIS STK, údaje pojišťoven z pojistných událostí, centrální registr vozidel, ale i o napojení na již fungující zahraniční systémy,“ uvedl Veselý. Více zde. |
© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz |
|