Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry
Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim jednotlivé vlády staví a jaké zákony proti podvodům uplatňují. Analýza ukázala, že se přístup k podvodům se stočenými kilometry v jednotlivých zemích výrazně liší. Zatímco v některých zemích proti nim legislativa neexistuje žádná, ve Francii za manipulaci s kilometry hrozí pokuta v maximální výši 300 tisíc eur. V Chorvatsku pak dokonce až 8 let odnětí svobody.
Dle české legislativy je manipulace s počtem najetých kilometrů nezákonná– pachatelům hrozí pokuta až 500 000 Kč, odebrání řidičského průkazu, nebo dokonce odnětí svobody až na 2 roky. V případě, že provozují jakoukoli činnost související s automobilovým průmyslem, tak také její zákaz. I přesto, že jsou zákony v Česku přísné, podvodníci jsou za falšování kilometrů stíhání jen zříka. Konečné rozhodnutí soudce totiž může záviset na mnoha faktorech a podvodníci se přísným trestům většinou vyhnou. Neplatí to bohužel jen pro Česko, ale i pro další země.
V sousedním Slovensku mohou místní úřady uložit podvodníkům pokutu ve výši 120 000 Kč až 1 250 000 Kč. I zde pachatelům hrozí také trest odnětí svobody až na 2 roky. Rovněž v Polsku platí jedny z nejpřísnějších zákonů ze všech zkoumaných zemí. Stáčení kilometrů vozidel je v zemi považováno za nelegální a podvodníci si mohou vysloužit trest odnětí svobody od 3 měsíců až do 5 let.
Jen pro představu, 5,1 % vozů, které byly v Česku prověřeny prostřednictvím služby carVertical, mělo stočené kilometry. V sousedních zemích byla čísla o něco nižší. V Polsku to bylo 4,9 % a na Slovensku 4,5 %. Data tak napovídají, že ani současná legislativa od podvodů s najetými kilometry neodrazuje.
Odborníci z platformy carVertical si tak spočítali, že pokud by byli všichni pachatelé úspěšně stíháni a za podvod by jim byla uložena hypotetická pokuta 75 000 Kč, Česko by na pokutách ročně vybralo až 2,5 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že reálná pokuta za takový trestný čin je více než osmkrát vyšší, jde o poměrně skromný příklad.
„Případy úspěšných soudních sporů by dále mohly vést ke snížení míry těchto podvodů, což je pro trh s ojetými automobily zásadní. Dobrý precedens je přesně to, co každá země v těchto otázkách transparentnosti trhu s ojetými vozy potřebuje,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical a odborník na automobilový průmysl.
Mimo to všichni, kteří si vůz se stočeným tachometrem koupí, obvykle přeplácí více než 20 % skutečné hodnoty vozidla. Průzkum odhalil, že podvedení kupci jen v Česku dohromady zaplatí až o 2,3 mld. Kč více.
Na podvody se stočenými kilometry neexistuje jednotný právní systém
Většina zkoumaných zemí trestá podvody spojené se stočenými kilometry pokutami nebo dokonce odnětím svobody, ne všechny země ale berou tento trestný čin stejně vážně. V Litvě a ve Francii mohou podvodníci dostat trest odnětí svobody až na 2 roky, ve Španělsku 3,5 roku, v Itálii 3 roky a v Německu 1 rok.
Výše zmíněné jsou však maximální tresty, které obvykle nikdo nedostane. Častějším postihem jsou pokuty. Přísnější legislativa zároveň nemusí nutně vést k menšímu počtu případů, jelikož stáčení kilometrů je regionální problém. Kvůli nižším příjmům a mnoha dováženým automobilům je běžnější ve východní než v západní Evropě.
Například v Lotyšsku dosahují pokuty za stáčení tachometru pouze 2 500 Kč pro soukromé, a 25 000 Kč pro právnické osoby. Země také drží, co se stočených kilometrů týče, nepříjemné prvenství – až u 12,9 % všech aut, prověřených přes carVertical, bylo s kilometry manipulováno. A zdá se, že za to od roku 2020 nebyla stíhána ani jedna osoba.
„Neexistuje jednotný právní systém pro podvody se stočenými kilometry. Pokud by všechny členské státy EU měli na tuto problematiku stejnou legislativu, vedlo by to k dlouhodobému řešení problému. Zatím jej některé země neberou tak vážně jako jiné, a to je jeden z možných paradoxů, se kterými se globální organizace potýkají,“ uvedl Buzelis.
Podvody se stočenými kilometry je obtížné vysledovat
Ačkoli jsou podvody s kilometry v mnoha zemích nezákonné, prokázat je může být někdy problematické. Přeshraniční transakce a informační nesouměrnosti mezi kupujícími a prodávajícími automobilů totiž otevírají možnosti k manipulaci s kilometry v jedné zemi a následnému prodeji auta v druhé.
Vzhledem k tomu, že zákony jednotlivých zemí často nedokážou chránit práva svých občanů, měli by si kupující před koupí ojetého vozu vždy prověřit jeho historii. V opačném případě se mohou stát jednou z tisíců obětí těchto podvodů v Evropě.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více
13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu
Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více
24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit
V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více
16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více