Nepožádáš statku bližního svého

Nejrozšířenějším podvodem s ojetými automobily je stáčení tachometrů. Podle společnosti Cebia, lídra v oblasti prověřování původu a historie vozidel, má 40 % nabízených ojetých automobilů upravený ukazatel ujeté vzdálenosti. U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů, což je běžná praxe, se pak může cena lišit o desítky tisíc korun. "Bohužel podvodného stáčení tachometrů stále přibývá, protože podle stávající legislativy není trestným činem. Nedávno jsme se podíleli na namátkovém prověření desítek aut v různých bazarech. U čtyř z deseti byla odhalena manipulace se stavem tachometru, u některých dokonce o 200 000 kilometrů!" říká Martin Pajer, ředitel Cebie.

Dalším nešvarem jsou zfalšované roky výroby, v Česku připadá na každé páté auto. "Z právního hlediska se jedná o stejný problém jako u přetáčení. Tedy o klamání, co se týče skutečného opotřebení vozidla," upozorňuje Tomáš Palla, právník Sdružení obrany spotřebitelů. Potíž je v tom, že se rok výroby už dvanáct let neuvádí v technických průkazech. Byl totiž nahrazen údajem o datu prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obojí od sebe může lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly pěti nebo šesti let! "I tady se tento problém nejčastěji vyskytuje u bazarů, které se specializují na dovážené ojetiny," vysvětluje Zbyněk Veselý, předseda rady Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Brutálně se pak v posledních letech zvyšuje výskyt dovezených ojetých vozidel s padělanými doklady. "Mohou za to většinou nebezpečné praktiky pozměňování údajů v dokladech praktikované některými dovozci. Vozidla jsou takto omlazována většinou o jeden až dva roky," tvrdí Pajer. "K uvádění nesprávného roku výroby dochází ale i u nových aut, která zestárla při distribuci. Vozidlo například mohlo po sjetí z výrobní linky stát delší dobu na skladě nebo jezdit na převozních značkách před uvedením do provozu. Zákazníci tak často kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze," dodává.

U dovezených vozidel je vhodné navíc prověřit, zda auto opravdu pochází z dané země a jestli nebylo v zahraničí odcizeno. V případě některých značek zejména dražších vozidel je namístě i důkladné fyzické prověření původnosti identifi kátorů vozidla počínaje číslem VIN. Individuálně dovezená auta bývají často v dobré technické kondici a za dobrou cenu. Ale vzhledem k tomu, že podle Ministerstva vnitra ČR funguje naše země jako "pračka aut", kde jsou vozidla pocházející z trestné činnosti snadno legalizována, vyplatí se jejich pečlivé prověření.           Více najdete zde.

 

Za nepřihlášené auto policie nepokutuje, ale nahlásí to městu

Pokud řidič koupí auto, má deset dní na to, aby vozidlo přihlásil do evidence na registru silničních vozidel. Jenže v některých městech mají třeba jen dva úřední dny. A když majitel lhůtu nestihne, hrozí mu sankce.   Více zde.

 

 

Vraky na silnicích. Až pětina „totálek“ se vrací do provozu

Nejen špatný stav vozovek a neukáznění řidiči. Jedním z velkých problémů, který trápí českou policii, je katastrofální stav vozidel. Extrémním případem jsou auta po takzvané totální havárii. Podle zástupců značek se jich zhruba pětina vrací na silnice.    Více zde.

 

 

Policie obvinila úředníka z Rychnovska z legalizace vyřazených aut

Šéf odboru dopravy na radnici v Dobrušce na Rychnovsku měl po dobu čtyř let legalizovat dovážená a de facto vyřazená auta k dalšímu provozu. Úředníka po dvouletém vyšetřovaní policisté obvinili z trestného činu zneužívaní pravomoci úřední osoby.    Více zde.

Nákupem vozidla to nekončí – chraňte své vozidlo před zloději!

  Cebia SAT je moderní, komplexní řešení satelitního zabezpečení a hlídání automobilů.  cebia sat

 

 

   Buďte nároční a vyžadujte

   kvalitní systém!

     Více informací na www.cebia.cz

© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz