Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko stále váhá
Slovensko od 1. března pohlíží na stáčení tachometrů u automobilů jako na trestný čin. Firmám, autosalonům i bazarům tam za prodej takových vozů hrozí pokuty i přes dva a půl milionu českých korun. O podobné praxi teď uvažuje i české ministerstvo dopravy. Úpravu ujetých kilometrů je sice už nyní možné posuzovat a trestat jako podvod – prokazování, kdo se ho dopustil, ale jednoduché není.
Ministr dopravy Dan Ťok si nechává zpracovat analýzu, zda by změna zákona něčemu prospěla. Stejnou definici „stočení tachometru = trestný čin“, která platí kromě Slovenska také třeba v Německu nebo Belgii opět zvažuje české ministerstvo dopravy. „Pokud by toto nebylo dost efektivní, je možné zvažovat i tu odpovědnost prodejců, ale tam opravdu musíme ještě posoudit ty dopady,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „V následných soudních sporech to nebude jednoduché prokazovat, kdo a s jakým úmyslem a jakým prospěchem to stočil, ale přesto bych se přimlouval, že by to mělo být trestným činem,“ říká předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petr Přikryl. Zároveň dodává, že takové kvalifikaci a trestu by neměli unikat firmy a lidé, kteří stočení tachometrů nabízejí a také ti, kteří prodávají pomůcky k tomuto podvodu. V současné době je v českých zákonech zakotveno, že pokud se kvůli stočenému tachometru zvýší cena vozu nejméně o pět tisíc korun, jedná se o trestný čin podvod. Pachateli hrozí propadnutí věci a až dva roky vězení.
Nejvíce se stáčejí škodovky a passaty Podle společnosti Cebia se nejčastěji ubírají kilometry dovezeným vozům značky Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat, případně BMW a Škoda Superb. Obvykle jde o padesát až sto tisíc kilometrů. Výjimkou ale není ani 350 tisíc. Pokud se cenová nabídka vozu jeví kupujícímu jako podezřelá, může si stav tachometru daného vozu sám zkontrolovat na internetových stránkách ministerstva dopravy. Potřebuje k tomu dva údaje: identifikační číslo vozidla (VIN) a číslo protokolu poslední technické prohlídky z velkého technického průkazu daného automobilu.
Klíčky z ruky až po převodu na úřadě Další problém při prodeji ojetého vozu může nastat, pokud si kupující vůz od původního smluvního majitele fakticky převezme, zaplatí za něj, ale nedostaví se k přepisu automobilu na registru vozidel. Poté, co ministerstvo dopravy loni zrušilo takzvané polopřevody, se množí případy, kdy s vozem už jezdí nový majitel, ale v technickém průkazu zůstává zapsaný ten původní. Tomu pak chodí případné pokuty nebo složenky za povinné ručení. Úřady takovým lidem neumějí pomoci. Více najdete zde. |
Téměř čtvrtina ojetin na českém trhu byla omlazena. Nejčastěji jde o OctavieTéměř čtvrtina ojetých aut na českém trhu měla změněný rok výroby, aby vypadala mladší a dala se prodat dráž. Průměrně byly tyto vozy omlazené o 1,6 roku. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu vozidel. Podíl omlazených vozidel letos vzrostl, uvedla firma. „Příčina je pravděpodobně ve zvýšení počtu dovážených vozidel, u nichž se často padělá rok uvedení do provozu před jejich registrací na referátu dopravy jednoduchým falšováním původního zahraničního technického průkazu," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák. Podíl vozidel se stočeným tachometrem se na trhu dlouhodobě pohybuje kolem 40 procent. Průměrný udávaný stav tachometru byl na počátku tohoto roku 152 000 km. Vzhledem k tomu, že dvě pětiny vozidel byly průměrně stočeny o 100 000 kilometrů, lze podle Dryáka dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 192 000 km. Letos v únoru Cebia uvedla, že podvodníci nejčastěji stáčejí tachometr u vozů Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat. Zájemce o koupi některé z těchto ojetin v Česku tak má nejméně 45procentní pravděpodobnost, že vůz bude mít uměle snížený počet ujetých kilometrů, u Octavie je tato pravděpodobnost dokonce 49 procent, varovala tehdy firma. Více najdete zde. |
Cebia – Váš poradce při nákupu ojetého vozidla!
Více informací na www.cebia.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz |
|
© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz |
|