Množí se koupě vozů ze zahraničí bez základní dokumentaceNákup vozidla ze zahraniční s sebou nese mnohá rizika od falešných inzerátů, které vylákají peníze, ale auto nikdy nepřijde, přes složité reklamace, zavádějící klauzule ve smlouvách až po nedodání základní dokumentace ke koupenému vozu. Evropské spotřebitelské centrum upozornilo magazín dTest na dva případy, kdy předávající nepředal klíčové dokumenty od auta, takže ho nebylo možné po převozu do České republiky užívat. Podle dTestu spotřebitelka kupovala skútr přes online inzerát z Itálie. Motocykl si prohlédla, sepsala smlouvu a zaplatila. Originál technického průkazu jí měl po odhlášení skútru prodejce do dvou týdnů zaslat. To se nestalo, skútr tak stojí doma. Mimo jiné dle ESC není jasné, s kým kupující smlouvu uzavřela. Figuruje v ní známý prodávajícího, kterému skútr patřil. Druhým podvedeným je dle dTestu Čech, který si dovezl auto z Německa. Prodejce mu nezaslal technický průkaz v domluvené době čtyř dnů, ale až po dvou měsících. Kupující prostřednictvím ESC teď vyžaduje proplacení nákladů na zapůjčený automobil, který používal, než mu doklady došly. Pro ESC jednání komplikuje i fakt, že kupující nemá k dispozici kupní smlouvu, ale pouze fakturu, na které je navíc uvedeno, že jednal jako podnikatel, ačkoliv nepodniká. Prodejce se takto snažil zbavit odpovědnosti plynoucí z předpisů o právech spotřebitelů. Na autě se také vyskytly vady, za jejichž opravu majitel dle dTestu zaplatil téměř 50 000 Kč a existuje podezření, že vozidlo bylo prodejcem upraveno tak, aby ujelo maximálně 3000 km. Vůz stál více než 190 000 Kč a dodatečné náklady překročily částku 70 000 Kč.
Stanovisko SOVA: Sdružení před koupí automobilů ze zahraničí dlouhodobě varuje. Během své dosavadní činnosti zaznamenalo řadu různých typů podvodů, které hrozí při koupě auta z ciziny. V poslední době náš internet zaplavili falešné inzeráty nabízející auta za lákavé ceny, po zaplacení zálohy, ale kupující auto nikdy neviděl. Dále se objevují různé podvody ve smlouvách, které si důvěřivý kupující nenechá přeložit. Vyskytuje se i falzifikace certifikátů potvrzujících stav auta. Čeští kupující mnohdy ani nevědí, jak mají dokumenty vypadat. Množství dovážených aut má stočený odometr anebo jiné vady. Kupující častokrát před reklamací odradí pouhá komplikovanost tohoto procesu.
Celý článek najdete zde. |
Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítkaNávštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem, jak se správně počítadlu najetých kilometrů říká, manipuloval. Připravovaná vyhláška o technické kontrole počítá s tím, že pokud se při STK zjistí, že vozidlo má najeto méně, než při poslední kontrole, omezí mu technickou způsobilost jen na třicet dní. Během té doby může jeho majitel buď sehnat razítko ze servisu, nebo přijde o povolení jezdit na silnici. "Dosud si berou lidé volno na STK, teď si budou brát volno ještě na to, aby sehnali v servisu razítko, že se s počítadlem muselo manipulovat kvůli závadě," říká Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Podle něj takové opatření může dopadnout na majitele až pětiny ojetých aut, kteří nevěděli, že předchozí majitel tachometr stočil a v podstatě bude legalizovat další přetáčení. Upozorňuje i na fakt, že při předchozí kontrole mohl technik napsat údaj špatně. Celý článek najdete zde. |
Nákup auta nemusí být sázka do loterie!
Využijte služby Cebia:- fyzická prohlídka vozu, potvrzení originality identifikačních znaků Více informací na www.cebia.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz
|
|
© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz |
|