Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní
Nová legislativní úprava v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení komplexně a podporuje rozvoj tzv. šedého trhu se stočenými auty.
Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov má nahradit současný zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, který byl novelizován již devatenáctkrát.
Nové nařízení zavádí zřízení Registru provozních záznamů vozidel, do kterého by se zapisoval stav tachometru v různých situacích, které plynou z provozu vozidla. Hodnoty tachometrů a další informace budou zaznamenávány například při technických a emisních kontrolách, kontrolách původu, opravách, prodeji, evidenčních změnách vozidel, haváriích nebo prohlídkách vozů při pojistné události. Zákon také počítá s tím, že záznamy z registru se dovozu vozu do jiného státu budou poskytovat prostřednictvím mezinárodního informačního systému vozidel. Z nařízení ale nevyplývá, zda bude vstup do databáze veřejný nebo ne.
„Zřízení registru a jeho napojení na mezinárodní informační systém hodnotíme velmi pozitivně. Je to změna, kterou dlouhodobě prosazujeme. Zároveň ale doufáme, že přístup bude veřejný. Jinak by motoristé i nadále kupovali zajíce v pytli,“ hodnotí opatření předseda slovenského sdružení SOVA Július Petrus.
Další mezerou v zákoně je, že z něj nevyplývá, zda je možné tachometr stočeného auta uvést na správný stav tzv. oprávněnou manipulací a beztrestně ho nabízet na trhu. „Tato informace je zásadní pro veliké množství vlastníků aut, kteří byli podvedeni a koupili si automobil se stočeným tachometrem. Bez ní jde hodnota auta rapidně dolů a stává se pro majitele – podnikatele zcela neprodejným,“ vysvětluje Petrus. Za prodej stočeného vozu je jako sankce i zrušení oprávnění k podnikání, která ovšem není zákonem nijak omezena. „Teoreticky se tak může stát, že když prodá stočené auto třeba pošta, nebo truhlář, může mu úřad zrušit živnost," upozornil Petrus.
Celý článek zde. |
Češi při nákupu ojetin přišli o šest miliard, prodejci je obelhávají stočenými tachometry
Kvůli podvodům se stočenými tachometry přišli Češi při nákupu ojetin loni přibližně o šest miliard korun. O tuto částku celkově prodejci navýšili ceny prodávaných aut po nelegálním snížení počtu ujetých kilometrů. Oznámila to Asociace obchodu ojetými automobily.
V roce 2016 se v ČR prodalo 700 000 ojetých vozů. Podle studie asociace mělo 38,5 procenta z nich, tedy 270 000 automobilů, stočený tachometr. Vozidla jsou průměrně stočená o 115 000 km dolů. Celkový počet ubraných kilometrů dosahuje hodnoty 31 miliardy kilometrů.
Průměrná cena ojetiny v roce 2016 se pohybovala kolem 190 900 korun, přičemž průměrné navýšení ceny ojetiny po stočení tachometru představovalo 22 500 Kč.
„Přibližně 23 procent všech prodejů ojetých aut připadá na individuální dovozy ze zahraničí. Díky nepropojenosti evropských databází se však jedná o nejvíce rizikové koupě. Až třetina vozidel, které mají deklarovaný původ v Německu, ve skutečnosti pochází z jiné země,“ uvedl předseda asociace Jiří Grund.
Celý článek zde. |
© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz |
|