Bazary odmítají vozy s odstraněným filtrem pevných částic
SOVA varuje před podezřele výhodnými nabídkami jak soukromých, tak i profesionálních prodejců. České autobazary totiž registrují zvýšenou nabídku dieselových vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic. Tyto vozy se jejich majitelé snaží za každou cenu prodat a vadný filtr zatajit. Nový stojí desítky tisíc korun a bez něj jsou auta podle zákona nepojízdná a na silnici nemají co dělat. Se zaneseným nebo poškozeným filtrem pevných částic (DPF) může mít vozidlo vyšší spotřebu, nižší výkon, diagnostika hlásí chyby a v některých případech auto nelze vůbec uvést do chodu. Největší síť autobazarů zaregistrovala jen v říjnu nárůst pokusů o prodej auta s odstraněným filtrem o pětinu na 150 případů. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že je filtr zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru tak, aby laik nic nepoznal,“ uvedl vedoucí výkupu Petr Vaněček. Nový DPF stojí až sto tisíc korun a bez něj neprojde vozidlo emisní kontrolou. „Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat,“ dodává jiný autobazar. Všem vozidlům podle něj scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a bylo tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem. Filtr DPF je významná součást moderních turbodieselových motorů, která je pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. „Podle našeho odhadu jezdí po českých silnicích více než 75 tisíc vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům,“ uvedl začátkem letošního roku servisní ředitel českého Fordu Martin Sládek. Po odstranění filtru a přeprogramování továrního nastavení řídicí jednotky auto nesplňuje podmínky nutné pro homologaci a bez toho nesmí být provozováno na veřejných komunikacích. Více najdete zde. |
Dovážel a prodával luxusní vozy, podle soudu ale šidil státDovážel z Německa ojeté vozy luxusních značek a prodával je za ceny mnohdy přesahující milion korun. Podle soudu však Michal Bulíček prostřednictvím svého daňového poradce podal nepravdivá daňová přiznání k dani z přidané hodnoty, a pokusil se tak připravit stát o 3,286 milionu korun. Senát Krajského soudu proto muže odsoudil k odnětí svobody na dva a půl roku a k pětiletému zákazu obchodování s auty. Doklady o svých obchodních transakcích podle obžaloby úmyslně nepřidával do firemního účetnictví. Jenže správce daně si údaje našel v mezinárodní databázi a vlastním vyšetřováním zjistil, že nezahrnul do daňových přiznání k DPH nejméně 30 prodaných ojetých aut. Jejich minimální prodejní cena činila celkem 25 milionů korun. „Pokusil se zkrátit daň z přidané hodnoty ve výši 3.286.251,83 korun," uvedl státní zástupce. Rozsudek zatím není pravomocný, protože Michal Bulíček i žalobce si po vynesení rozsudku ponechali lhůtu k podání odvolání. Více zde. |
Cebia – Váš poradce při nákupu ojetého vozidla!
Více informací na www.cebia.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz |
|
© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz |
|