ČT24: Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko s úpravou stále váhá

ČT24: Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko s úpravou stále váhá

Slovensko od 1. března pohlíží na stáčení tachometrů u automobilů jako na trestný čin. Firmám, autosalonům i bazarům tam za prodej takových vozů hrozí pokuty i přes dva a půl milionu českých korun. O podobné praxi teď uvažuje i české ministerstvo dopravy. Úpravu ujetých kilometrů je sice už nyní možné posuzovat a trestat jako podvod – prokazování, kdo se ho dopustil, ale jednoduché není. Ministr dopravy Dan Ťok si nechává zpracovat analýzu, zda by změna zákona něčemu prospěla.

Stejnou definici „stočení tachometru = trestný čin“, která platí kromě Slovenska také třeba v Německu nebo Belgii opět zvažuje české ministerstvo dopravy. „Pokud by toto nebylo dost efektivní, je možné zvažovat i tu odpovědnost prodejců, ale tam opravdu musíme ještě posoudit ty dopady,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„V následných soudních sporech to nebude jednoduché prokazovat, kdo a s jakým úmyslem a jakým prospěchem to stočil, ale přesto bych se přimlouval, že by to mělo být trestným činem,“ říká předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petr Přikryl. Zároveň dodává, že takové kvalifikaci a trestu by neměli unikat firmy a lidé, kteří stočení tachometrů nabízejí a také ti, kteří prodávají pomůcky k tomuto podvodu.

V současné době je v českých zákonech zakotveno, že pokud se kvůli stočenému tachometru zvýší cena vozu nejméně o pět tisíc korun, jedná se o trestný čin podvod. Pachateli hrozí propadnutí věci a až dva roky vězení.

 

Nejvíce se stáčejí škodovky a passaty

Podle společnosti Cebia se nejčastěji ubírají kilometry dovezeným vozům značky Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat, případně BMW a Škoda Superb. Obvykle jde o padesát až sto tisíc kilometrů. Výjimkou ale není ani 350 tisíc.

Pokud se cenová nabídka vozu jeví kupujícímu jako podezřelá, může si stav tachometru daného vozu sám zkontrolovat na internetových stránkách ministerstva dopravy. Potřebuje k tomu dva údaje: identifikační číslo vozidla (VIN) a číslo protokolu poslední technické prohlídky z velkého technického průkazu daného automobilu.

 

Klíčky z ruky až po převodu na úřadě

Další problém při prodeji ojetého vozu může nastat, pokud si kupující vůz od původního smluvního majitele fakticky převezme, zaplatí za něj, ale nedostaví se k přepisu automobilu na registru vozidel.

Poté, co ministerstvo dopravy loni zrušilo takzvané polopřevody, se množí případy, kdy s vozem už jezdí nový majitel, ale v technickém průkazu zůstává zapsaný ten původní. Tomu pak chodí případné pokuty nebo složenky za povinné ručení. Úřady takovým lidem neumějí pomoci.

Pro úředníky se tento problém stává v posledních letech rutinní záležitostí. Podle vedoucího brněnského registru vozidel se s takovým případem setkávají úředníci skoro každý týden. „Zákon úředníkům v současné době neumožňuje tuto situaci řešit,“ potvrzuje mluvčí Městského úřadu Břeclav Jiří Holobrádek.

„Zákon je naprosto v pořádku, ale je tu problém, že ho někdo obchází. Proto radíme nedávat klíčky od auta, doklady z ruky, dokud nemám vyřízenou tu registraci,“ uvedl mluvčí Ministerstva dopravy ČR Tomáš Neřold.

Jedinou v současnosti bezpečnou možností, jak změnit majitele vozu, je podpis smlouvy přímo u přepážky úřadu, kde je auto registrováno. Ministerstvo dopravy už plánuje přepisy ulehčit novelou zákona, která by umožnila udělat změnu na jakémkoliv registračním místě v zemi.

 

Celý článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více