Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po bouračce ve vysoké rychlosti, uvedl na svém webu časopis Wired, který popsal reinkarnaci bouraných elektromobilů na válkou sužované Ukrajině.

“Žádný autoservis by neohrozil opraváře tak poškozeným vozem,” tvrdí Max, jehož pojišťovna souhlasila s odesláním odepsané Betty na vrakoviště. O několik měsíců později Maxova aplikace hlásila, že Betty potřebuje aktualizovat software, a zakrátko upřesnila, že Betty je právě v opravě v Umani, ukrajinském městě na půli cesty mezi Kyjevem a frontovou linií. “Myslel jsem, že to musí být chyba,” řekl Max.

Chyba to nebyla. Betty se mu podařilo vystopovat na ukrajinský web prodávající auta. Vypadala jako nová, možná ještě lépe. Betty 2.0 prodal jakýsi Mychajlo, který tvrdil, že auto utrpělo “menší šrámy” v Kanadě, ale bylo opraveno originálními díly od Tesly. Cena: 55 000 dolarů (asi 1,23 milionu Kč), byla přibližně stejná jako za nový vůz ve Spojených státech.

Mezikontinentální zmrtvýchvstání Maxovy Betty bylo působivé, ale ne neobvyklé. Auta odepsaná v Severní Americe už dlouho končí ve východoevropských opravnách ochotných napravit škody, kterých se američtí a kanadští mechanici nechtějí ani dotknout. V roce 2021 byla Ukrajina podle dostupných údajů mezi třemi hlavními destinacemi pro ojetá americká osobní vozidla odeslaná do zahraničí, hned za Nigérií a Spojenými arabskými emiráty. Ukrajinští dovozci a opraváři vraků jsou známí svou vynalézavostí. Někteří učinili z oprav odepsaných elektrických vozidel svou specialitu, která pomohla zvýšit počet elektrických vozidel na ukrajinských silnicích i za pokračující války s Ruskem.

Přestože na Ukrajině prodává nová elektrická vozidla jen málo automobilek, jejich podíl mezi nově registrovanými vozy, devět procent, je přibližně stejný jako ve Spojených státech a téměř dvojnásobný oproti v Polsku nebo České republice.

Většina repasovaných elektrických vozidel na Ukrajině pochází ze Severní Ameriky. Mnoho z nich se dovezlo značně poškozených. Důvodem může být i skutečnost, že podle údajů pojišťoven se zánovní elektrická vozidla s nízkým počtem ujetých kilometrů v posledních letech odepisovala rychleji než jejich protějšky se spalovacím motorem. Americké a kanadské opravny a pojišťovny je považují za nebezpečnější a obtížněji opravitelné.

Ivan Malachovskyj se nebojí případů, jako je ten s Maxovou Betty. Jeho firma vznikla před pěti lety v Dnipru na východě Ukrajiny a opraví měsíčně kolem 100 vozidel Tesla, z toho asi pětinu ze zahraničí. V současnosti majitel sám slouží v ukrajinské armádě, ale řídí své zaměstnance na dálku.

“Máme problémy ve svých životech a dokážeme je vyřešit, ať jde o baterii, anebo invazi. Elektrická auta, baterie pro elektromobily, to není problém,” říká Malachovskyj.

Někdy Malachovskyj a jeho kolegové rozeberou neopravitelné velké baterie z elektrických aut a použijí je k pohonu elektrických skútrů nebo dokonce vojenských dronů. Malachovskyj tvrdí, že většina vozů Tesla na ukrajinských silnicích už byla nabouraná v Severní Americe.

Válka posílila ukrajinské podnikání s kříšením elektrických aut. Zdražila totiž pohonné hmoty, čímž učinila elektrické vozy atraktivnějšími. Ukrajina má také veřejnou nabíjecí síť s přibližně 11.000 nabíječkami, jak uvádí Volodymyr Ivanov ze společnosti Nissan Motor Ukrajina. To je více, než má americký stát New York, a dvakrát více než sousední Polsko.

Ukrajinská vláda po roce 2018 zrušila většinu daní a cel na dovoz ojetých elektrických vozidel. Ve Spojených státech bývají elektromobily drahé a vlastní je hlavně lidé s vysokými příjmy. Severoamerické vraky, ukrajinské pobídky pro elektromobily a relativně nízké ceny elektřiny vytvořily v zemi jiný obrázek.

“Jeden vtip praví, že všichni chudáci jezdí v elektromobilech a všichni boháči v benzinových autech,” říká Malachovskyj. Tesla je podle něj oblíbená i proto, že její údržba je velmi levná.

“Jde o relativně nedávný vývoj,” říká Hans Eric Melin z britské poradenské společnosti Circular Energy Storage, která sleduje mezinárodní toky použitých elektrických vozidel a baterií. Před několika lety začal bedlivě sledovat ukrajinský trh poté, co si všiml, že na internetu se v ukrajinštině nabízí více vozů Nissan Leaf než v angličtině. V té době byl tento průkopník mezi elektrickými vozidly v podstatě jediným vozem, který jezdil dost dlouho na to, aby se rozvinul trh s ojetinami.

Postupem času se ukrajinská elektrická flotila rozrostla a zahrnula celou škálu elektrických vozidel prodávaných ve světě. Melin odhadoval, že boom elektrických vozidel na Ukrajině ukončí válka. “Naprosto jsem se zmýlil,” připustil.

Od předloňského července do letošního léta se flotila ukrajinských elektrických vozidel zdvojnásobila na 64.312 aut, alespoň podle údajů shromážděných ukrajinskou výzkumnou skupinou Automotive Market Research Institute.

Zdroj: https://shorturl.at/kSTZ9 

Novinky ze světa elektromobility

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více