Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po bouračce ve vysoké rychlosti, uvedl na svém webu časopis Wired, který popsal reinkarnaci bouraných elektromobilů na válkou sužované Ukrajině.
“Žádný autoservis by neohrozil opraváře tak poškozeným vozem,” tvrdí Max, jehož pojišťovna souhlasila s odesláním odepsané Betty na vrakoviště. O několik měsíců později Maxova aplikace hlásila, že Betty potřebuje aktualizovat software, a zakrátko upřesnila, že Betty je právě v opravě v Umani, ukrajinském městě na půli cesty mezi Kyjevem a frontovou linií. “Myslel jsem, že to musí být chyba,” řekl Max.
Chyba to nebyla. Betty se mu podařilo vystopovat na ukrajinský web prodávající auta. Vypadala jako nová, možná ještě lépe. Betty 2.0 prodal jakýsi Mychajlo, který tvrdil, že auto utrpělo “menší šrámy” v Kanadě, ale bylo opraveno originálními díly od Tesly. Cena: 55 000 dolarů (asi 1,23 milionu Kč), byla přibližně stejná jako za nový vůz ve Spojených státech.
Mezikontinentální zmrtvýchvstání Maxovy Betty bylo působivé, ale ne neobvyklé. Auta odepsaná v Severní Americe už dlouho končí ve východoevropských opravnách ochotných napravit škody, kterých se američtí a kanadští mechanici nechtějí ani dotknout. V roce 2021 byla Ukrajina podle dostupných údajů mezi třemi hlavními destinacemi pro ojetá americká osobní vozidla odeslaná do zahraničí, hned za Nigérií a Spojenými arabskými emiráty. Ukrajinští dovozci a opraváři vraků jsou známí svou vynalézavostí. Někteří učinili z oprav odepsaných elektrických vozidel svou specialitu, která pomohla zvýšit počet elektrických vozidel na ukrajinských silnicích i za pokračující války s Ruskem.
Přestože na Ukrajině prodává nová elektrická vozidla jen málo automobilek, jejich podíl mezi nově registrovanými vozy, devět procent, je přibližně stejný jako ve Spojených státech a téměř dvojnásobný oproti v Polsku nebo České republice.
Většina repasovaných elektrických vozidel na Ukrajině pochází ze Severní Ameriky. Mnoho z nich se dovezlo značně poškozených. Důvodem může být i skutečnost, že podle údajů pojišťoven se zánovní elektrická vozidla s nízkým počtem ujetých kilometrů v posledních letech odepisovala rychleji než jejich protějšky se spalovacím motorem. Americké a kanadské opravny a pojišťovny je považují za nebezpečnější a obtížněji opravitelné.
Ivan Malachovskyj se nebojí případů, jako je ten s Maxovou Betty. Jeho firma vznikla před pěti lety v Dnipru na východě Ukrajiny a opraví měsíčně kolem 100 vozidel Tesla, z toho asi pětinu ze zahraničí. V současnosti majitel sám slouží v ukrajinské armádě, ale řídí své zaměstnance na dálku.
“Máme problémy ve svých životech a dokážeme je vyřešit, ať jde o baterii, anebo invazi. Elektrická auta, baterie pro elektromobily, to není problém,” říká Malachovskyj.
Někdy Malachovskyj a jeho kolegové rozeberou neopravitelné velké baterie z elektrických aut a použijí je k pohonu elektrických skútrů nebo dokonce vojenských dronů. Malachovskyj tvrdí, že většina vozů Tesla na ukrajinských silnicích už byla nabouraná v Severní Americe.
Válka posílila ukrajinské podnikání s kříšením elektrických aut. Zdražila totiž pohonné hmoty, čímž učinila elektrické vozy atraktivnějšími. Ukrajina má také veřejnou nabíjecí síť s přibližně 11.000 nabíječkami, jak uvádí Volodymyr Ivanov ze společnosti Nissan Motor Ukrajina. To je více, než má americký stát New York, a dvakrát více než sousední Polsko.
Ukrajinská vláda po roce 2018 zrušila většinu daní a cel na dovoz ojetých elektrických vozidel. Ve Spojených státech bývají elektromobily drahé a vlastní je hlavně lidé s vysokými příjmy. Severoamerické vraky, ukrajinské pobídky pro elektromobily a relativně nízké ceny elektřiny vytvořily v zemi jiný obrázek.
“Jeden vtip praví, že všichni chudáci jezdí v elektromobilech a všichni boháči v benzinových autech,” říká Malachovskyj. Tesla je podle něj oblíbená i proto, že její údržba je velmi levná.
“Jde o relativně nedávný vývoj,” říká Hans Eric Melin z britské poradenské společnosti Circular Energy Storage, která sleduje mezinárodní toky použitých elektrických vozidel a baterií. Před několika lety začal bedlivě sledovat ukrajinský trh poté, co si všiml, že na internetu se v ukrajinštině nabízí více vozů Nissan Leaf než v angličtině. V té době byl tento průkopník mezi elektrickými vozidly v podstatě jediným vozem, který jezdil dost dlouho na to, aby se rozvinul trh s ojetinami.
Postupem času se ukrajinská elektrická flotila rozrostla a zahrnula celou škálu elektrických vozidel prodávaných ve světě. Melin odhadoval, že boom elektrických vozidel na Ukrajině ukončí válka. “Naprosto jsem se zmýlil,” připustil.
Od předloňského července do letošního léta se flotila ukrajinských elektrických vozidel zdvojnásobila na 64.312 aut, alespoň podle údajů shromážděných ukrajinskou výzkumnou skupinou Automotive Market Research Institute.
Zdroj: https://shorturl.at/kSTZ9
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
11. listopadu 2024 | Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil
Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince. více
26. října 2024 | Do bazarů se dostávají auta po povodních. Jsou časovaná bomba, tvrdí experti
V následujících týdnech a měsících by si měl dát velký pozor každý, kdo si chce koupit ojetý vůz. V bazarech a inzerátech na internetu se začínají objevovat auta, která jsou podle odborníků časovanou bombou. Zasáhly je nedávné povodně a pojišťovny je odepsaly jako totálně zničené. Najdou se však podnikavci,… více
3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více