E15.cz: Nenapravitelné autobazary: Dvě třetiny podvádějí, hlavně na Moravě

Dvě třetiny (63 procent) prodejců ojetin porušují předpisy, zjistila kontrola České obchodní inspekce. Zejména najeté kilometry u nabízených aut neodpovídají skutečnosti. Podle ministra průmyslu Jana Mládka závěry jasně ukazují, že se v prodeji automobilů stále ve velkém podvádí. Chce proto, aby se přetáčení kilometrů stalo trestným činem jako v Německu nebo USA.
Z 84 prodejců, které ČOI kontrolovala na konci loňského roku, jich 53 porušilo právní předpisy. Nejhorší výsledky kontroloři zjistili v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde předpisy porušilo 12 ze 13 prodejců. Vzhledem k počtu kontrolních zjištění a jejich závažnosti bude ČOI v kontrolách pokračovat i letos.
Podle Asociace prodejců použitých automobilů je v Česku asi 850 autobazarů a není možné je plošně odsuzovat. „Ze strany ČOI a ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl.
Podotkl, že stát přenáší veškerou odpovědnost na prodejce, ale nedává jim stejné kontrolní možnosti. Autobazary tak například na rozdíl od ČOI nemohou žádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. Nemají ani přístup k informacím v registru vozidel.
Před zahájením kontrol inspektoři spolu se soudními znalci vytipovali v autobazarech i na webových stránkách vozy, u kterých informace budily podezření. Ojetin vytipovali 47, z nichž ke 23 vypracovali znalecké posudky. Nižší počet najetých kilometrů objevili u 12 z nich, deset vozidel bylo bouraných, ačkoli byla nabízena jako nehavarovaná.
Například u vozu Škoda Octavia Combi tachometr ukazoval 138 200 najetých kilometrů, podle znalců byl přitom stav 335 400 až 347 865 kilometrů, tedy více než dvojnásobek.
Kupec musí vyžadovat informace
Podle ředitele ČOI Mojmíra Bezecného jsou zjištění inspektorů velmi závažná. „Upozorňuji, že s podobnými praktikami se mohou spotřebitelé při koupi ojetého vozu setkat, a pokud nebudou vyžadovat úplné informace předem nebo si jejich pravdivost všemi dostupnými prostředky neověří, mohou koupit mnohem opotřebovanější vůz, než na základě údajů poskytnutých prodávajícím očekávali,“ uvedl Bezecný.
Za méně závažné nedostatky inspekce uložila pět pokut za celkových 21 tisíc korun. V ostatních případech budou pokuty, případně další opatření, uloženy v rámci dalšího řízení.
Češi to sami chtějí, tvrdí autobazary
Jména konkrétních prodejců inspektoři nezveřejnili. Velké autobazary ale chtějí podle svých prohlášení při boji proti podvodům. „Celý trh ojetých automobilů je tímto podvodem zcela zdeformovaný, protože stav počítadla ujeté vzdálenosti se stal zcela nedůvěryhodnou veličinou. Problém vidíme i v práci STK, které sice stav tachometru zapisují, ale jeho pravdivost vůbec neprověřují, čímž zmanipulované údaje de facto legalizují,“ uvedla šéfka AAA Auto Karolína Topolová.
Další velký prodejce Auto ESA chtěl na svých stránkách zveřejňovat čísla VIN vozidel, která byla odmítnuta k výkupu kvůli stočenému tachometru. Úřad na ochranu osobních údajů to ale nepovolil.
Stojí za tím automafie?
Nejenom nepoctiví prodejci, ale i lidé sami si často můžou za nešvary trhu, nebo, což je horší, už je berou jako fakt. „Je to čistá ekonomická zlodějna, ale Češi už si na ni prostě zvykli a berou ji jako fakt. Často slyšíme, koupil jsem auto. A dobře, ani nebylo moc stočený,“ upozornil na pokřivení trhu předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.
„Docílit trestnosti přetáčení tachometrů je hlavní náplní činnosti Sdružení SOVA prakticky již od jeho vzniku před jedenácti lety. Za tu dobu se objevilo několik smysluplných zákonodárných iniciativ, které však vždy záhadně vyšuměly. Máme za to, že omezení tohoto nelegálního byznysu brání automafie, která je schopná vždy v Parlamentu zabránit legislativnímu řešení. Jinak by tento organizovaný zločin přišel ročně o tučné výdělky v řádu stovek milionů až jednotek miliard korun,“ dodal Veselý.
Češi v současnosti porážejí v poctivosti u autobazarů Moraváky. Tak by se daly shrnout poznatky inspektorů ČOI z poslední kontroly. V poctivosti služeb jsou na tom nejlépe Ústecký a Liberecký, naopak nejhůře Moravskoslezský a Olomoucký kraj.
Původní článek najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
Aktuality
24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více
13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu
Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více
24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit
V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více
16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více