Finance.cz: Bojujeme proti nešvaru stočených tachometrů
Nešvar stočených tachometrů a související nedostatky platné legislativy jsou tématem rozhovoru se Zbyňkem Veselým, předsedou Sdružení SOVA, které se již řadu let zabývá tématikou stočených tachometrů.
Mohl byste čtenářům představit Sdružení SOVA?
Vznikli jsme před deseti lety. Jsme spotřebitelské sdružení, které se zabývá výhradně právy majitelů ojetých vozů, resp. zákazníků prodejců ojetin. Odpovídáme na stížnosti na prodejce, které lidé vkládají do našeho webového formuláře, radíme, jak dále postupovat v reklamačních řízeních a tyto stížnosti zveřejňujeme. Aktivně pátráme po nových tricích a podvodech prodejců ojetin a upozorňujeme na ně. Státním orgánům a institucím navrhujeme legislativní i jiná řešení netransparentní situace na trhu ojetých vozů.
Jednou z hlavní činností, kterou se zabýváte, je tedy problematika stočených tachometrů?
Ano, to je v současné době největší problém na trhu ojetin. Jakým způsobem dochází ke stáčení tachometrů? Tomuto podvodu se věnují zejména dovozci ojetin ze zahraničí. Dovozce si vybere pro koupi vozu některou ze zemí, kde neexistují nebo jsou jen velmi těžko přístupné databáze najetých kilometrů, jako je třeba Itálie. Většinou jde o levnější vozy s vysokým nájezdem kilometrů, například kolem 250 000. Po dovezení do České republiky vůz stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrů, aby ho zatraktivnil. Při první kontrole na STK hned po dovozu stanice technické kontroly tento falešný stav kilometrů zaznamená a uloží do systému. Potom je tento zmanipulovaný počet kilometrů používán jako jediný údaj o stavu tachometru dostupný v České republice pro konkrétní automobil po jeho dovozu z ciziny. Následná hodnocení v rámci různých kontrolních systémů proto mohou být u dovážených vozů zavádějící a nemusejí stočené kilometry odhalit. Samotné technické provedení tohoto podvodu je jednoduché a v drtivé většině probíhá elektronicky, za pomoci notebooku, propojovacího kabelu s řídicími jednotkami vozu a příslušného softwaru. Jedná se o časově nenáročnou operaci v řádu několika minut.
Jedná se především o nešvar autobazarů nebo samostatného prodeje?
Je to různé, někteří dovozci stočené vozy rovnou sami prodávají, jiní je prodávají do bazarů, nebo na inzerát jednotlivcům. Je zde i různá míry spolupráce. S některými bazary jsou podvodníci domluvení, jinam se vozy snaží propašovat potají.
Existují metody na odhalení nebo snížení rizika nákupu automobilu s přetočeným tachometrem?
Jde zejména o prevenci a používání „selského rozumu“ při výběru vozu. Je určitě bezpečnější kupovat vozy domácího původu, s ověřitelnou servisní historií, obsahující i údaje o počtu najetých kilometrů. Je potřeba se zamyslet nad tím, zda stáří vozu odpovídá běžnému ročnímu nájezdu, který je u nás kolem 12 tisíc kilometrů. Chce to si případně položit otázku: může mít deset let starý vůz najeto jen 80 000 kilometrů? Nezbytností je samozřejmě fyzická prohlídka vozu s mechanikem, který by měl být podle stavu motoru, karoserie a interiéru být schopný odhadnout, jestli uváděné najeté kilometry mohou odpovídat realitě.
Lze efektivně v naší republice bojovat proti přetočeným tachometrům? Jaké výsledky má Vaše sdružení?
Za pomoci přátel jsme na našich webových stránkách (www.sdruzeni-sova.cz) vytvořili systém, který shromažďuje informace o autech, nabízených v zahraničí k prodeji. Archivujeme VIN kódy a inzerované počty najetých kilometrů. Náš systém pak sleduje, zda se tyto vozy objeví jako dovezené v tuzemsku. Pokud ano, zkontroluje, s jakým stavem najetých kilometrů jsou inzerovány. Pokud je u nich uvedeno méně kilometrů, než bylo v původním inzerátu v zahraničí, vyhodnocujeme vůz jako stočený a zveřejníme ho v přehledu stočených vozů. Zatím jich za zhruba půl roku na našem webu je přes 1100, celkem na nich bylo ubráno asi 57 milionů kilometrů.
Považujete současnou legislativu za dostačující v boji proti přetočeným tachometrům?
Rozhodně ne. Legislativa je příliš obecná, dá se využít prakticky jen ustanovení o podvodu, a to je podle nás nedostačující. Policie, státní zastupitelství ani soudy se přetáčením prakticky nezabývají, i když se jedná o organizovanou trestnou činnost, se škodou v řádu miliard korun každý rok.
V nedávné době vydal Nejvyšší soud rozhodnutí, které stanovilo, že přetočení tachometru je trestným činem podvodu. Jaký je Váš názor na uvedené rozhodnutí?
Je to první signál směrem k podvodníkům, že to, co dělají, je protiprávní, který rozhodně vítáme. Ale je to podle nás málo.
Jste toho názoru, že je třeba přidávat výslovnou skutkovou podstatu trestného činu pro přetáčení tachometrů nebo postačí současná podoba trestného činu podvodu?
V České republice bohužel lidé respektují pouze to, když je konkrétní trestný čin přímo zmíněn v zákoně. Proto jsme jednoznačně pro uzákonění trestného činu přetáčení tachometru, jako je tomu v Německu a v dalších civilizovaných zemích.
Co byste poradil čtenářům, kteří zakoupili automobil s přetočeným tachometrem?
Nebát se vůz u prodejce reklamovat, samozřejmě s důkazy o podvodu v ruce. Pokud nebude prodejce na reklamaci reagovat, podat trestní oznámení, seznámit s případem média a zaslat svůj příběh například našemu sdružení, které ho rádo zveřejní. Více se bohužel po koupi stočeného vozu zatím dělat nedá.
Více zde.
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
11. listopadu 2024 | Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil
Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince. více
26. října 2024 | Do bazarů se dostávají auta po povodních. Jsou časovaná bomba, tvrdí experti
V následujících týdnech a měsících by si měl dát velký pozor každý, kdo si chce koupit ojetý vůz. V bazarech a inzerátech na internetu se začínají objevovat auta, která jsou podle odborníků časovanou bombou. Zasáhly je nedávné povodně a pojišťovny je odepsaly jako totálně zničené. Najdou se však podnikavci,… více
3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více