iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

Nová pravidla pro odebírání takzvaného malého technického průkazu přímo na místě policejní kontroly český vozový park neomladí. Ve spojitosti s novými pravidly přitom právě tento pozitivní efekt zazníval. Policisté však věří, že ze silnic zmizí opravdu zjevné vraky. Průměrné stáří aut v Česku je přitom rekordní.

Například šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý novou vyhlášku, která umožní policistům za vážné závady odebírat takzvané malé technické průkazy na místě, vítá. „Jednak vymýtí ‚popelnice‘, nebo případy, kdy lidé jezdí s auty po dopravní nehodě. Také přinejmenším ztíží činnost překupníků, kteří se snaží legalizovat auta různého původu,“ řekl iDNES.cz. To, že by nová pravidla pomohla omladit český vozový park, se však Veselý nedomnívá. „Komplikovanější možná bude návrat vozů, které o technický průkaz přijdou,“ myslí si.

Zapravdu mu dává i Václav Špička z Autoklubu České republiky, který připomíná, že seznam třinácti závad necílí přímo jen na věkově stará auta. „Jsou namířené proti vrakům, nikoli starým autům,“ říká. Špička doplnil, že lidi, kteří nemají na nový vůz, vyhláška určitě nemusí nějak zvlášť trápit. „Není to namířeno na řidiče, kteří nemají na nová auta. Stáří nerozhoduje, jen technický stav. Je to jako při koupi ojetin: i mladší vůz může být v mnohem horším stavu než starší,“ říká Špička.

Veselý upozornil, že se nic moc nezmění ani pro řidiče. Policisté odhalí jen to, co uvidí. Závada musí být zjevná. Největší šanci pak policie má při takzvaných silničních technických kontrolách, které dělala i před platností zákona. Zjevným vrakům ale nemohla osvědčení o registraci odebrat přímo na místě, ale posílala je na STK. Při běžných kontrolách podle Veselého řidiči rozdíl v postupu hlídky vůbec nepoznají.

 

Stáří českých aut je rekordní

Vedle zjevných vraků, které má novela pomoci z českých silnic vymýtit, je problémem českého vozového parku právě i jeho stále se zvyšující průměrný věk. K letošnímu březnu dosáhl v Česku podle Svazu dovozců automobilů na 15,1 roku, což je absolutně nejvyšší hodnota od vzniku samostatné ČR v roce 1993. Celkový počet osobních aut v registru vozidel se letos v 1. čtvrtletí přitom zvýšil o 47 tisíc na 5,2 milionu.

Trend je v posledních letech stále narůstající. Ještě k 31. prosinci 2015 bylo průměrné stáří auta 14,3 roku. Vozidel starších 15 let bylo 40,6 procenta, mezi deseti a patnácti lety to bylo 23,6 procenta osobních aut.

„Auta stále stárnou a obměňují se málo,“ řekl iDNES.cz Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. „Je zřejmé, že ke snižování průměrného věku automobilů přispívají zejména ekonomické nástroje. Počty vyřazovaných vozidel v tuzemsku však naopak dlouhodobě klesají, neboť v ČR v podstatě neexistuje žádný nástroj pro motivaci občanů k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel,“ řekl analytik Antonín Šípek, který dříve dlouhodobě působil jako ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Negativní vliv na vývoj průměrného věku osobních aut má také dovoz ojetých vozidel v nevyhovující věkové struktuře. Téměř polovinu dovozů osobních ojetin tvoří automobily ve věku nad 10 let. Nejstarší kategorií vozidel zůstávají motocykly, jejichž průměrný věk se v prvním čtvrtletí zvýšil na 33,4 roku. Počet strojů v registru stoupl o 5 600 na 1,07 milionu.

Vyhlášku, která policistům umožňuje odebrat malý technický průkaz přímo na místě nehody, vydalo ministerstvo dopravy na konci dubna. Stanovila třináct vážných závad, odebrání techničáku tak hrozí například autům bez podstatné části výfuku, s rezavou karoserií či těm vozům, ze kterých vytékají provozní kapaliny.

 

Za co policie odebere osvědčení o registraci vozu

1. absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému

2. poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení

3. absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy

4. zjevné nadměrné úniky provozních kapalin 5. koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie

6. opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy

7. deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu

8. deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost

9. zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru

10. deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla

11. deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu

12. zjevné deformace nebo praskliny kol

13. zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3 

 

Více najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více