iDnes.cz: Na odborech dopravy lidé čekají i hodiny, narychlo řeší polopřevody aut
Zástupy řidičů, které úředníci někdy nestíhají odbavovat, a někdy i několikahodinové čekání. Tak to vypadá v posledních dnech na odborech dopravy ve velkých městech, kde lidé na poslední chvíli dokončují převody aut. Pokud mají totiž vůz jen v takzvaném polopřevodu, bude 1. července vyřazeno z registru.
Například na olomoucké radnici si v těchto dnech na nedostatek práce rozhodně stěžovat nemohou. „Je tu plno. Čekací lhůty přesně nevím, ale nějaká ta hodina to určitě bude. V úterý jsme museli i zastavit výdej čísel, abychom žadatele zvládli odbavit. Dnes to omezovat nebudeme, jsme tu do sedmi v hodně lidech, pokusíme se toho vyřídit co nejvíc,“ nastínil Michal Urbášek, vedoucí odboru agendy řidičů a motorových vozidel olomouckého magistrátu.
„Pokud se náhodou ukáže, že to nezvládneme, tak budeme brát na čísla a doděláme to v rámci lhůty. Takže každý, kdo si to chce vyřídit, bude mít šanci. Část lidí sice nebude moci po prvním červenci dočasně jezdit, ale budou to mít podané, což je na tom to podstatné,“ dodal s tím, že například mimořádné víkendové úřední hodiny odbor nechystá. „Zvažujeme ještě přidání hodin v pátek, ale to se ještě uvidí. Každopádně času lidé měli dost, mluví se o tom od začátku roku,“ shrnul Urbášek s tím, že převod nemá v Olomouci dokončeno víc než šest tisíc aut, velká část z nich už ale zřejmě vůbec neexistuje a ve skutečnosti tak zřejmě zbývá vyřešit maximálně kolem tisícovky vozů.
Na registrech vozidel musí lidé čekat i několik hodin
Podobné je to i v Přerově. „Upozorňuje se na to půl roku, bylo to v médiích i na stránkách města. Ale podle očekávání to řada lidí nechala na poslední chvíli a pondělkem posledního týdne tak počet klientů silně narostl. Třeba dnes ráno tu bylo v pořadí přes čtyřicet lidí. Přes den tak pozastavujeme vydávání čísel, aby bylo jisté, že stihneme všechny odbavit. Máme teď proto v úřední dny prodloužené hodiny,“ uvedla Jitka Kočicová, vedoucí odboru evidenčních správních služeb.
Nejinak je tomu i ve třetím velkém městě regionu - Prostějově. „Nápor žadatelů je větší než obvykle a čekací doby jsou teď někdy opravdu dlouhé, hlavně když se hodně lidí nakumuluje třeba před koncem pracovní doby. Někdy tak všechny neobsloužíme a objednáváme je na jiný termín,“ popsal vedoucí tamního odboru dopravy Miroslav Nakládal.
„Zatím to ale relativně zvládáme. Je to i tím, že máme dlouhodobě otevřeno každý den. Jsme ale připraveni případně v posledních dvou dnech přijmout mimořádná opatření, pokud to bude potřeba. Zbývají nám tu k vyřízení téměř čtyři tisíce aut, ale reálně je to spíš několik desítek, maximálně stovek. Většina těch vozů už nejspíš neexistuje,“ dodal.
Právě „úklid“ v registru vozidel je jedním z důvodů celé akce. Průměrné stáří osobních aut v Česku je totiž přes 14 let, ale toto číslo spoluvytvářejí i auta, která už neexistují. Nejsou ovšem odhlášená, nebo jsou to veterány. Předpokládá se tak, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, patří k těm nejstarším a zvyšují tak věkový průměr. Řádově je jich přitom několik set tisíc.
Muž přišel dořešit traktor, který byl v „polopřevodu“ 14 let
Vozy, které nemají dokončený převod, budou nyní k prvnímu červenci vyřazena z registru a jejich další provoz bude nezákonný. S letoškem se totiž změnil postup při převodu aut, který umožňoval takzvaný polopřevod. To znamená, že auto bylo napsané ve velkém technickém průkazu na nového majitele, ale nebylo „dopřevedené“ v registru vozidel. Při registraci vozidla už ale od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe. Lidé, kteří si nejsou ohledně svého auta jistí, mohou administrativní stav vozu zkontrolovat i na webu www.dokonceteregistraci.cz.
Velký počet aut v polopřevodu lidé nechávali i z ekonomických důvodů. Typicky jsou totiž v polopřevodu nejlevnější vozy, u kterých by majitelé za dokončení převodu museli platit vysokou ekologickou daň, která se vztahuje na převod starších vozidel. Je to jednorázový poplatek placený při převodu staršího, méně ekologického auta. Ten u mnoha aut přesahuje hodnotu vozu - typicky u Škody Favorit, která slouží k dojíždění pár kilometrů do práce, činí deset tisíc korun. Bez jeho zaplacení není možné dokončit převod. „Měli jsme tu i člověka, který přišel dořešit traktor, jenž byl v polopřevodu 14 let,“ popsal jednu z kuriozit vedoucí prostějovského odboru dopravy Nakládal.
Původní text najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
11. listopadu 2024 | Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil
Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince. více
26. října 2024 | Do bazarů se dostávají auta po povodních. Jsou časovaná bomba, tvrdí experti
V následujících týdnech a měsících by si měl dát velký pozor každý, kdo si chce koupit ojetý vůz. V bazarech a inzerátech na internetu se začínají objevovat auta, která jsou podle odborníků časovanou bombou. Zasáhly je nedávné povodně a pojišťovny je odepsaly jako totálně zničené. Najdou se však podnikavci,… více
3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více