Mladá fronta Dnes: Soud dnes začíná rozplétat případ úplatných úředníků

Mladá fronta Dnes:  Soud dnes začíná rozplétat případ úplatných úředníků

U kolínského soudu dnes začíná hlavní líčení s prvními třemi obžalovanými v kauze falšování dokladů při přihlašování kradených vozidel.

Trvalo to skoro tři a půl roku, než se první případ bývalého úředníka z kolínského odboru dopravy, kde na podzim roku 2012 kvůli rozsáhlým podvodům zasahovala policie, dostal konečně k soudu. A ten začíná dnes. MF DNES potvrdil konání hlavního líčení mluvčí okresního soudu v Kolíně Jiří Kruml. Další jednání je naplánováno na tento čtvrtek.

 

"Celá kauza byla rozdělená na několik větví a ta, která se bude řešit v pondělí, je jednou z nich. Obžaloba je rozsáhlá," odpověděl MF DNES stručně na dotazy k obžalobě dozorující státní zástupce případu Pavel Neruda.

 

U soudu by se dnes měli podle dostupných informací objevit tři obžalovaní. Jedním z nich by měl být i bývalý úředník kolínského odboru dopravy, který měl podle spisu pomáhat před lety s registrací čtyř kradených vozidel. Za delikt mu hrozí až pět let vězení. Zbylí dva obžalovaní jsou údajně obviněni z praní špinavých peněz (legalizace výnosů z trestné činnosti, pozn. redakce).

Kdo konkrétně však jsou tito lidé, nechtěl dozorující státní zástupce, který si vyhradil právo o kauze informovat, uvést. "Chcete po mně informace, které budu číst až v pondělí v obžalobě," uvedl pouze Pavel Neruda a na další dotazy nereagoval.

 

Policejní razie s krycím názvem Chobotnice zasáhla kolínský městský úřad a jeho odbor dopravy na konci roku 2012 poté, co již policie skupinu několika desítek lidí rok sledovala. Jejich trestná činnost ale údajně začala ještě o tři roky dříve. Starosta Kolína Vít Rakušan k případu již před čtyřmi lety poznamenal, že jej policejní zátah na kolínském odboru dopravy nepřekvapil, nevěděl však, o jaká podezření konkrétně jde. Žádné jiné podrobnosti uvést nechtěl. Konkrétnější nemůže být ani po letech.

"Vstupoval jsem do politiky právě proto, aby korupce nebyla. Vedení města tehdy poskytovalo policii součinnost, když nás o to požádala. Víc se však vyjadřovat nebudeme, ctíme presumpci neviny," uvedl pro MF DNES kolínský starosta. Jak to na odboru chodilo? Na podvodném systému přihlašování vozidel měli podle dřívějších vyjádření policie zásadní podíl obchodníci, kteří chtěli vozidla odcizená v Česku nebo ve Velké Británii, vozidla ve špatném technickém stavu nebo vozidla sestavená z několika dílů přihlásit, a tím je legalizovat.

 

Při těchto machinacích se používaly falešné doklady a dnes již obvinění úředníci tyto doklady vědomě přijímali jako legální. Za tyto úkony přijímali úplatky.

"U tří úředníků bylo prokázáno, že úplatky brali nebo přehlíželi zjevně falešné podklady k vedení správního řízení," uvedl na sklonku roku 2012 dnes již bývalý náměstek ředitele středočeské policie Milan Komárek.

Policie tehdy zatkla i vedoucího kolínského odboru dopravy. Součástí skupiny byli také kurýři, kteří předávali peníze, nebo lidé, kteří chtěli přihlášení vozidla urychlit, majitelé okolních autobazarů nebo dovozci. Zdroj MF DNES uvedl, že se dnešní soud nikoho z okolí autobazarů netýká.

 

V případu kolínských podvodů padl dosud jediný podmíněný trest. V loňském roce soud prokázal jednomu z vyšetřovaných mužů, že prodal kradené vozidlo se změněným identifikačním kódem. Kolínský případ legalizace odcizených vozidel je však mnohem složitější, policie tak další tři části případu pořád vyšetřuje. Ve dvou případech jsou podle dřívějších informací obviněny tři osoby z padělání a pozměnění veřejné listiny, za což jim hrozí až tři roky vězení. V poslední části kauzy pak figuruje 23 obviněných, z nichž čtyři jsou opět úředníci, kteří měli za podvodné úkony brát úplatky. Těm hrozí až deset let.

"Ve fázi vyšetřování se k případu nevyjadřujeme," reagoval na dotazy MF DNES ohledně ostatních případů kolínské kauzy mluvčí středočeské policie Jakub Vinčálek. Kdy bude vyšetřování těchto tří větví ukončeno, tedy není jasné. Ví se pouze, že policie vyšetřuje přibližně osmdesát činů, u třicítky z nich pak šlo o korupci. Všichni obvinění úředníci včetně bývalého vedoucího skončili na kolínském odboru ihned po svém zatčení.

 

Celý článek najdete v tištěné verzi Mladá fronta Dnes.

Novinky ze světa elektromobility

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více