Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených elektromobilů, tedy přes 50% více, než v minulém roce. S větším počtem elektromobilů mezi ojetinami se ovšem zároveň zvyšuje pravděpodobnost koupě automobilů se závadami, které mohou být i životu nebezpečné. Největším rizikem při koupi elektromobilu ze zahraničí je předchozí poškození baterie s rizikem extrémně drahé opravy. V baterii pak kvůli vnitřnímu poškození může po několika týdnech dojít ke zkratu a požáru.

U automobilů na elektřinu, stejně jako u běžných ojetin, je klíčové znát jejich historii a zejména prodělaná poškození a havárie. U elektromobilů ovšem mohou být následky zatajené havárie vážnější. Špatně opravený elektromobil totiž může shořet a ohrozit posádku na životě i při běžném provozu, aniž by došlo k další havárii. „Často se k nám dováží auta, která jsou v západních zemích EU prakticky neprodejná a ani elektromobily nejsou výjimkou. Čím větší bude objem dovozů, tím více se mezi nimi bude vyskytovat závadových aut a na to je potřeba při koupi myslet,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA a dodává: „Před koupí ojetého elektromobilu je tedy obzvláště důležité si ověřit jeho historii, technický stav a stav baterie.“

 

Jak předejít zbytečným rizikům při koupi elektromobilu?

 

Nákupu podobně bouraného elektromobilu lze snadno předejít prověřením jeho historie. To poskytuje hned několik společností a serverů v České republice. Stačí zadat kód VIN a můžete zkontrolovat najeté kilometry, historii případného poškození, záznamy o odcizení vozidla, historii inzerce apod. Situace u ojetých elektromobilů je ještě složitější tím, že opravené vozy po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně baterie. „I když dnes technologie výroby pokročila a baterie nových elektromobilů jsou bezpečnější než před pár lety, právě u ojetin by měl být kupující vždy na pozoru a pátrat, jestli auto mělo či nemělo vyměněnou baterii,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia a upřesňuje: „Cena nové baterie bývá často 50 % a více z ceny nového auta, a to už cenu auta zvýší pro kupujícího nad akceptovatelnou částku.“

Rizika poškozené baterie u elektromobilu

 

Pokud dojde k vnitřnímu poškození baterie, nemusí to být na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě nějakou dobu fungovat. Vzhledem k ceně nové baterie ovšem není příliš reálné, aby elektromobil po těžké havárii, měl vyměněnou baterii, protože oprava takového auta včetně pořízení nové baterie by nebyla rentabilní. V tom případě může jít o časovanou nálož – po několika týdnech může dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru. Uhašení hořícího elektromobilu je náročný úkol a vyžaduje speciální postup i techniku, jak je známo i z mnoha videí přístupných na internetu. „Situace se stává ještě nebezpečnější při koupi vozu „na ulici,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA a doporučuje: „Vynechání seriózního prodejce, který si auta vždy prověřuje a dává záruku bezpečného nákupu je zbytečný hazard se zdravím lidí i jejich penězi.“

Novinky ze světa elektromobility

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více