Zejména menší prodejci ojetin mají problémy s novelou zákona o převodech

Zejména menší prodejci ojetin mají problémy s novelou zákona o převodech

Zdá se, že se naplňují obavy menších prodejců ojetých vozů, kteří nejsou schopni se vyrovnat s novým zákonem o převodech automobilů. O komplikacích při výkupu a prodeji ojetin v bazarech, které požadavky nového zákona nezvládají píše server auto.idnes.cz.

Úředníci Ministerstva dopravy vsunuli do novely zákona 56/2001 Sb. ustanovení, které působí potíže všem, kteří chtějí prodat, nebo koupit ojetinu. „Nejzásadnější problém je ten, že novela zákona říká, že za převod auta vždy ručí prodávající a na přihlášení je deset pracovních dní. A pokud to nesplní, hrozí pokuta až 50 tisíc korun,“ popisuje Jaromír Petr, vedoucí prodeje Autosalonu Kbely v Praze.

Novela počítá se zplnomocňováním kupce nebo prodejce k vyřizování převodu na úřadu. „Ve většině případů rozhodně nepodstoupíme riziko, abychom kupujícího takto zplnomocnili.“ Když 11. den například udělá kupec s novým, nepřevedeným autem nehodu, je to pro prodávajícího obrovský problém.

 

Zrušení polopřevodů

Auto se od Nového roku přihlašuje rovnou na nového majitele na úřadu trvalého bydliště prodávajícího, je tedy zrušen mezikrok takzvaného "polopřevodu", který obchodníci s auty dosud využívali. U převodu musí být přítomen prodávající i kupující, případně lze oba nahradit notářsky ověřenou plnou mocí. Novela zákona 56/2001 ovšem nehledí na další následky této úpravy.

Nepovedená novela navíc nehledí na realitu na českých registrech aut. Pokud nechcete stát od šesti ráno ve frontě na pořadový lístek, abyste se na řadu stejně dostali kolem poledne, musíte se k návštěvě přihlásit on-line přes internet. V mnoha případech je kalendář termínů tak přeplněný, že desetidenní lhůtu nelze stihnout.

Registr aut ve středočeských Říčanech obsluhující velkou oblast na Praze-východ například pracuje čtyři dny v týdnu a první volný termín, na který se lze dnes (15. ledna) objednat, je 2. února. Úřad tedy kupcům ojetiny ani neumožní dostát zákonné povinnosti.

„Auto v podstatě neprodáte, protože logicky většinou nedáte plnou moc k vyřízení náležitostí člověku, kterého neznáte,“ popisuje Petr. Pokud chcete auto koupit a máte jistotu, že se na registr aut společně s prodávajícím probojujete, radí Jaromír Petr přijet kupovat auto nejpozději dopoledne, aby se stihla zařídit pojistka a evidenční kontrola na STK.

Pokud prodávající podstoupí riziko svěřit převod auta kupujícímu, je třeba ověřená plná moc. Pokud jedete auto teprve kupovat k neznámému člověku, je dobré si dokument připravit předem. Na to už našli prodejci aut fígl: „Zákon vyžaduje úřední ověření podpisu, ne dokumentu,“ vysvětluje Jaromír Petr. Stačí tedy přinést k ověření papír s jednoduchým textem a podpisem. „Nemůže to být čistý papír, musí na něm být nějaký text a podpis,“ upozorňuje Petr. Není třeba ani datum. „Na úřadech se s námi občas zkouší dohadovat, ale nakonec podpis takto ověří,“ popisuje obchodník.

Velký Autobazar Auto ESA se snažil zjednodušit alespoň vyhotovení plných mocí. S úřady chtěl komunikovat pomocí datových schránek. „Narazili jsme ale na nejednotnost registračních míst, některá přijímají datové zprávy a některá tvrdí, že o je jen kopie,“ popisuje Filip Kučera z Auto ESA. „Tvrdí, že ne to nemají danou metodiku. Podle názoru našich právníků by však měli datovou zprávu považovat za originál.“ Navíc na to často nejsou úřady technicky vybavené.

„Plná moc je kupujícímu stejně skoro na nic, když je z Ostravy, auto kupuje v Praze a je v Praze přihlášené,“ dodává Jaromír Petr z Autosalonu Kbely. „Pokud totiž nepřespí v Praze a auto si pojistí a evidenční kontrolu zajistí v Ostravě, stejně se musí vrátit do Prahy, aby auto přihlásil, pokud to nestihne ještě před odjezdem zpět na Moravu hned po koupi auta,“ popisuje.

„Každé vykoupené auto nás na poplatcích stojí jednou tolik, asi 1 500 korun. K tomu spoustu času a zařizování,“ říká Petr. Obchodníci s auty totiž musí auta registrovat na sebe, nemohou je nechávat v takzvaném polopřevodu jako před koncem loňského roku. „Od začátku ledna jsme kvůli ministerskému zmetku neprodali pět aut a jedno nevykoupili,“ zlobí se obchodník. Ztrátu vyčísluje na dvě stě tisíc korun. „Zákazníkovi se snažíme vyjít maximálně vstříc, ale kvůli naprostému paskvilu to teď není ve všech případech po Novém roce bohužel možné,“ uzavírá Jaromír Petr.

Ministerstvo dopravy už oznámilo, že plánuje umožnit auto přehlásit na kterémkoli úřadě, ne jen na tom místně příslušném dosavadnímu majiteli vozu. „Zřejmě to bude možné už ve druhé polovině letošního roku. Tyto kroky si vyžádají změnu zákona, na kterém Ministerstvo dopravy bude pracovat. Záměrem je, aby bylo možné registraci učinit na registračním místě jakékoli obce s rozšířenou působností,“ uvádí Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

 

Původní článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

11. listopadu 2024 | Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil

Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince. více

26. října 2024 | Do bazarů se dostávají auta po povodních. Jsou časovaná bomba, tvrdí experti

V následujících týdnech a měsících by si měl dát velký pozor každý, kdo si chce koupit ojetý vůz. V bazarech a inzerátech na internetu se začínají objevovat auta, která jsou podle odborníků časovanou bombou. Zasáhly je nedávné povodně a pojišťovny je odepsaly jako totálně zničené. Najdou se však podnikavci,… více

3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru

Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více

24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?

Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat?   více