Změny v podmínkách registrací vozidel mohou položit malé prodejce. Soukromé prodeje se zkomplikují
Konec polopřevodů, ověřená plná moc a přehlášení vozu pouze v místě registrace, to jsou nové předpisy, které vstoupí v platnost od příštího roku. Centrální registr vozidel je plný aut s nejasným vlastníkem a chystají se tak změny. Kvůli nové právní úpravě prodeje aut se výrazně zvednou výdaje prodejcům ojetých vozů.
Po novém musíte po koupi vozu přehlašovat na úřadě, kde bylo registrované a to nejlépe za přítomnosti původního majitele. Pokud původní vlastník nemá čas, je nutné mít sebou jeho úředně ověřenou plnou moc.
V registru tak už nebude moci existovat auto, které ze sebe původní vlastník sice odhlásil, ale nový jej už nenahlásil. Současné polopřevody často umožňují vyhýbat se ekologickému poplatku, nebo auto rozebrat na náhradní díly a původní majitel tak má „zaděláno“ na problém. Původní majitelé aut, která nebyla přehlášena, se často dostávali do křížku s Českou kanceláří pojistitelů, jež řeší škody způsobené auty bez povinného ručení. Ta se ocitla pod palbou kritiky za to, že povinné ručení za dobu, kdy nebylo auto v polopřevodu pojištěné, vymáhala po původních majitelích. Ti s ním přitom neměli už nic společného.
Soukromé prodeje se ještě dají vyřešit dovolenou, ale profesionální prodejci to budou mít těžší. Autobazarů dnes v tuzemsku funguje okolo dvanácti set a běžně režimu polopřevodů využívají. Auto, které vykoupí, změní v registru majitele až poté, kdy si ho zase někdo koupí.
Nově budou muset obchodníci s ojetinami vůz nejdřív přepsat na sebe. Tedy podstoupit administrativu spojenou s evidenční kontrolou, která přijde na několik stovek, a ověřením plné moci. Výjimku dostanou na situace, kdy auto prodají do 10 dnů od jeho koupě. Co je hlavně u menších prodejců vlastně nemožné.
Sdružení SOVA po důkladném prostudování nových pravidel bije na poplach. Registrace po novém sice pomůžou přečistit rejstřík vozidel a zmizí tak již neexistující vozy a vozy v polopřevodu, ale zároveň tak zatíží administrativu a finanční obrat menších prodejců nebo soukromých osob. Ti se budou následní ztráty snažit nahradit jiným způsobem a obáváme se, že počet případů stáčení najetých km a dovoz vraků za zahraničí se neúměrně zvýší. Druhou možností je krach malých autobazarů a následné problematické vymáhání reklamací. Sdružení SOVA apeluje na zájemce o koupi vozu, aby zvýšili obezřetnost při výběru prodejce a ověřili si, že je novou administrativní zátěž schopen zvládnout.
Jinak se totiž může stát, že nový majitel ojetého vozu bude například riskovat padesátitisícovou pokutu za jeho opožděné přihlášení, nebo se mu ho vůbec přihlásit nepodaří.
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
11. listopadu 2024 | Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil
Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince. více
26. října 2024 | Do bazarů se dostávají auta po povodních. Jsou časovaná bomba, tvrdí experti
V následujících týdnech a měsících by si měl dát velký pozor každý, kdo si chce koupit ojetý vůz. V bazarech a inzerátech na internetu se začínají objevovat auta, která jsou podle odborníků časovanou bombou. Zasáhly je nedávné povodně a pojišťovny je odepsaly jako totálně zničené. Najdou se však podnikavci,… více
3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více