Rizika přetočeného tachometru

Na první pohled banální „úprava,“ která pouze zvedne cenu při prodeji? Ve skutečnosti základ pro řadu dalších problémů a nečekaných, mnohdy vysokých, investic.

Stále dokola a dokola a dokola – než koupíte ojetý automobil, prověřte ho, ideálně přes nějakou agenturu, která se zabývá prověřováním ojetých vozidel, a pak nechte zkontrolovat automobil ještě před pořízením v servisu či vlastním mechanikem. Při jednom či druhém odborník přijde na to, že má auto přetočený tachometr. Pět tisíc stočených kilometrů samozřejmě nikdo jako rozdíl neodhalí a takový „odmaz“ nedává smysl, tzv. omlazení v řádech desítek tisíc kilometrů ale už ten, kdo se vyzná, při prohlídce odhalí.

Je totiž jasné, že přetočený tachometr je problém, větší, než by se mohlo zdát. Nejde jen o to, že potencionální podvedený kupující zaplatí více při prodeji, protože auto s malým nájezdem je dražší než staré taxi, ze kterého někdo sloupl žlutou folii a při tom „omylem“ z tachometru zmizelo pět se tisíc kilometrů.

Jde to více do hloubky, protože takové auto je samozřejmě opotřebovanější a hrozí vyšší pravděpodobnost s tím souvisejících potíží a servisu. Na trhu už řadu let funguje společnost Cebia, která ročně provede kontrolu milionu vozidel a právě na základě svých poznatků přichází s varováním před možnými závažnými následky přetočeného tachometru. Budoucí majitel ojetého vozidla, který vychází ze záměrně sníženého stavu tachometru díky stočení, může mít s vozem technické problémy. Některé podstatné komponenty vozidla totiž stárnou úměrně počtu najetých kilometrů a v určitém čase je výrobcem předepsána jejich výměna.

 

Nákup stočeného auta se pak může novému majiteli výrazně prodražit. „Nákupem stočeného auta člověk především ztrácí peníze, protože jeho tržní cena při skutečně najetých kilometrech by byla nižší. Cena každého ojetého vozu je stanovena nejen podle jeho výbavy a opotřebení, ale také podle najetých kilometrů, roku výroby, původu vozidla a dalších parametrů.

Ztráty způsobené záměrným pozměněním těchto parametrů například u průměrné ojetiny za 150 tisíc mohou jít do desetitisíců. Navíc se však takto dezinformovanému majiteli vozu prodraží i následný servis. Často slýchám názor, že dobře udržované auto s více ujetými kilometry je lepší než neudržované s méně kilometry. Je to do jisté míry pravda, ale kvalitní údržba se především odrazí na interiéru vozidla. A pokud auto prodejce důkladně připraví k prodeji, může vypadat jako nové. Podstatné části motoru a podvozku však stárnou s najetými kilometry, a pokud je včas nevyměníte, oprava je pak často opravdu drahá,“ říká Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

„Pokud si například koupíte auto, které má deklarovaný nájezd 120 tisíc kilometrů a přitom ve skutečnosti má už najeto 220 tisíc kilometrů, předpokládáte, že již byl ve 160 tisících kilometrech měněn rozvodový řemen. Pokud však měněn nebyl a praskne vám, oprava stojí až 200 tisíc korun.“ Situace může být ale ještě hroší. „Pokud se některé komponenty zejména u motoru během života vozidla včas nevymění nebo neprojdou plánovanou údržbou, může jejich defekt i ohrozit posádku na životě. Jedná se zejména o zmiňované rozvody motoru, kdy jejich destrukce při provozu znamená okamžitou ztrátu výkonu motoru.

Pokud k ní dojde například při předjížděcím manévru, může to znamenat přímé ohrožení bezpečnosti posádky takového vozidla i jejího okolí. Některé automobilky, jako např. BMW, předepisují v určitých kilometrech kontrolu vstřikovačů naftových motorů. Pokud k ní nedojde, může se stát, že vstřikovače přestanou nárazově fungovat a motor přejde skokově do nouzového režimu. Známe jeden konkrétní případ, kdy k tomuto došlo právě při předjíždění s potřebou prudké akcelerace a k vážné havárii nedošlo jen o vlásek. Neprovedená údržba vozidla v důsledku neznalosti skutečného kilometrového nájezdu je tedy velmi zásadní záležitost,“ říká Ing. Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

 

Jak tedy hrozbě pořízení auta s vyšším kilometrovým nájezdem předcházet? No, ehm… Mělo by být samozřejmostí dát ojeté auto ještě před nákupem do servisu a nechat ho zkontrolovat. Pokud servisní pracovník ale nemá údaj o skutečném stavu najetých kilometrů, servisní knížka „náhodou“ někam zmizela, může se stát, že při letmém ohledání nic nepozná. Je zapotřebí jednak podrobnější kontrola, a za druhé zkušený odborník, který na základě konkrétních míst a opotřebení konkrétních dílů dokáže odhalit vysoký nájezd. Rozdíl deseti tisíc kilometrů jistě ne, stotisícovou diferenci možná ano.

Samozřejmě je tady možnost nechat auto „prolustrovat,“ čímž se riziko snižuje, ale stále tady je. Jedinou jistotou je tak rozvaha, klid a neuspěchanost nákupu s přihlédnutím k ověřené pravdě, že „co je levné, je podezřelé.“ Vyplatí se tak kupovat prověřená auta se známou historií, servisní knížkou a záznamy o nájezdu. V opačném případě hrozí nejen vysoké finanční investice, ale také horší jízdní vlastnosti popřípadě snížená úroveň bezpečnosti.

 

Štítky: přetáčení tachometrů | Ojeté vozy

Novinky ze světa elektromobility

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

Aktuality

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více

11. listopadu 2024 | Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil

Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince. více

26. října 2024 | Do bazarů se dostávají auta po povodních. Jsou časovaná bomba, tvrdí experti

V následujících týdnech a měsících by si měl dát velký pozor každý, kdo si chce koupit ojetý vůz. V bazarech a inzerátech na internetu se začínají objevovat auta, která jsou podle odborníků časovanou bombou. Zasáhly je nedávné povodně a pojišťovny je odepsaly jako totálně zničené. Najdou se však podnikavci,… více