Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil
Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince.
Jestli by se nějaká činnost kolem prodeje ojetin v Čechách dala nazvat „národním sportem“, pak je to nepochybně stáčení tachometrů. Toto nikterak optimistické (a pro mnohé z vás možná příliš skeptické) tvrzení je nejen podloženo tvrdými daty a údaji například od Sdružení na ochranuvlastníků automobilů (SOVA), které jen za poslední dva roky dohledalo přes 6 000 vozidel s podvodně stočeným tachometrem na českém trhu. Ovšem i mezi opravdovými „echt podvody“ je tento případ se 600 tisíci výjimečný. Pojďme se na něj podívat společně.
Pokud se jen trochu zajímáte o automobily a jejich techniku, musí vám být hned jasné, kdy nastal opravdový boom se stáčením tachometrů. Ano, bylo to přesně v té době, kdy automobilky začaly hromadně přecházet na digitální zobrazení ujeté vzdálenosti. Je totiž velmi jednoduché připojit se s notebookem k řídicí jednotce vozu a během několika minut omladit auto o pár desítek (nebo také pár stovek, jak si za chvíli ukážeme) tisíc kilometrů. A tedy spáchat bleskurychlý podvod.
Protože stočení tachometru ničím jiným než sprostým podvodem není. Ostatně přesně tak to posuzují i orgány činné v trestním řízení. Ano, je nepoměrně jednodušší pořídit si (často nelegální, „cracknutý“ software), připojit se konektorem k palubnímu systému vozidla a „upravit“ stav tachometru. Rozhodně je to jednodušší než za dřevních dob připojení vrtačky k náhonu tachometru a mechanický odečet směrem dozadu. Případně filigránská práce s rozebráním samotného tachometru.
A je podle mého soudu až s podivem, že jsme to nechali zajít tak daleko. Neb dlouhé roky to všem podobným úpravcům bez problémů procházelo, tu a tam někoho sice policie „klepla přes prsty“, ale jinak „pohoda a klídek“. Všichni věděli, že se to děje opravdu ve velkém měřítku, ale všichni s tím tak nějak asi počítali. Mimochodem skoro denně jezdím kolem takové dílenské uličky. Na jedné z těch garáží/stavení je cedule „Servis digitálních tachometrů“. Před ní vždy stojí nějaká auta. Opravdu je to „servis“?
Možná tak servis pro ty klienty. Ale určitě už ne servis pro ty, kdo pak jejich auta kupují. Na dobře udržovaném, zachovalém voze s kvalitně postaveným interiérem totiž opravdu nemáte šanci poznat, jestli má najeto řekněme 180, nebo 280 tisíc. Jenže cenově to může být značný rozdíl. Nemluvě o tom, že auto ve 180 potřebuje dle plánů výrobce vyměnit zcela jiné komponenty, než ve 280 tisících. Kde zkrátka mnozí počítají s tím, že co se ve 180 mělo vyměnit, se také vyměnilo.
Oněch 180 tisíc kilometrů je mimochodem nějaká magická hodnota, protože za svoji praxi u ojetin jsem se přesně s údajem 18X XXX setkal tak často, až to nemohla být náhoda. Jeden rozhovor s úpravcem tachometrů mi to pak potvrdil. „Všichni to chtějí pod dvě kila, aby tam nebyla dvojka na začátku, ale aby tam nebylo ani 199 000, protože to už je nápadné. Tak dávám 183 000 kilometrů, to je takové neutrální, nenápadné.“ Aha. Tak to jen abyste věděli do budoucna, co může skrývat auto se 183 tisíci na tachometru.
Nejčastěji se přitom stáčí 100, 150 tisíc kilometrů, zcela klasicky pak z 330 na 180 tisíc, to už je velmi citelné zlepšení finanční hodnoty. Vyšší desítky / nižší stovky tisíc během několika vteřin „práce“? Nekupte to. Tomu se žádný seriózní byznys ani neblíží. O práci kdekoli v režimu od–do samozřejmě ani nemluvě, to už je zcela někde jinde. Ovšem to, co se povedlo „frajerovi“ z Třebíče, tomu se nikdo v Čechách zatím ani nepřiblížil. Posuďte sami.
Nejčastěji se přitom stáčí 100, 150 tisíc kilometrů, zcela klasicky pak z 330 na 180 tisíc, to už je velmi citelné zlepšení finanční hodnoty. Vyšší desítky / nižší stovky tisíc během několika vteřin „práce“? Nekupte to. Tomu se žádný seriózní byznys ani neblíží. O práci kdekoli v režimu od–do samozřejmě ani nemluvě, to už je zcela někde jinde. Ovšem to, co se povedlo „frajerovi“ z Třebíče, tomu se nikdo v Čechách zatím ani nepřiblížil. Posuďte sami.
Jak totiž uvádí Policie České republiky, jistý zájemce o koupi automobilu (tady ovšem coby výrobního prostředku) z Třebíče objevil na inzertním serveru nabídku prodeje nákladního vozidla Iveco. „Telefonicky se tedy s prodejcem domluvil na okolnostech prodeje. Ten mu přitom tvrdil, že vozidlo má najeto asi 40 000 kilometrů a že je v zánovním stavu. Pod vidinou výhodného obchodu tedy kupující za vůz zaplatil 407 000 korun v hotovosti. V kupní smlouvě byla přitom uvedena cena pouze 30 000 korun bez daně.
„Prodejce tuto nízkou cenu kupujícímu vysvětloval tím, že by z vysoké kupní ceny by musel platit daň,“ uvedla dále mluvčí policie Kozumplíková. Nákladnímu Ivecu navíc podle policie chyběl povinný tachograf. „Prodejce slíbil, že ho po prodeji obratem dodá. To ovšem neučinil ani po několika urgencích, což vedlo kupujícího k podezření, že s vozidlem není něco v pořádku. V autorizovaném servisu Iveco mu z VIN vozu sdělili výčet oprav a celou jeho historii. K úžasu navíc zjistil, že vozidlo má najeto víc než 600 000 kilometrů,“ uvedla mluvčí.
Jinými slovy, ten prodejce vědomě okradl kupujícího o stovky tisíc korun. A moc dobře věděl, proč v autě není tachometr. Tohle už není „estetické“ omlazení, tohle je zlodějna nejhrubšího zrna. Alespoň tak to vidím já. Pominu určitou naivitu kupujícího, nicméně to neznamená, že je to důvod jej sprostě okrást. Mimochodem, jak to vnímáte vy? Jak se dá podle vás něčemu podobnému zabránit? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!
Opravdu brutálně se začalo stáčet s nástupem digitPokud se jen trochu zajímáte o automobily a jejich techniku, musí vám být hned jasné, kdy nastal opravdový boom se stáčením tachometrů. Ano, bylo to přesně v té době, kdy automobilky začaly hromadně přecházet na digitální zobrazení ujeté vzdálenosti. Je totiž velmi jednoduché připojit se s notebookem k řídicí jednotce vozu a během několika minut omladit auto o pár desítek (nebo také pár stovek, jak si za chvíli ukážeme) tisíc kilometrů. A tedy spáchat bleskurychlý podvod.
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
11. listopadu 2024 | Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil
Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince. více
26. října 2024 | Do bazarů se dostávají auta po povodních. Jsou časovaná bomba, tvrdí experti
V následujících týdnech a měsících by si měl dát velký pozor každý, kdo si chce koupit ojetý vůz. V bazarech a inzerátech na internetu se začínají objevovat auta, která jsou podle odborníků časovanou bombou. Zasáhly je nedávné povodně a pojišťovny je odepsaly jako totálně zničené. Najdou se však podnikavci,… více
3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více