Z vody rovnou do bazaru

Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už nejde uvést do původního stavu. 

„Dle našich odhadů jich bude 400 až 800. Nejen z Česka, ale i z Německa, Polska a Slovenska, kde byly povodně také,“ řekl MF DNES Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která prověřuje historii ojetých vozů. První takové vozy už se v nabídce objevují. Majitel z České Vsi prodává Porsche 911 z roku 2010, které bylo zatopeno do výšky 80 centimetrů. Prodává ho jako přiznaně nepojízdné a přikládá i fotku z povodně. Drtivá většina majitelů takové auto ale prodá překupníkovi za zlomkovou cenu a ten následně auto uvede do stavu, jako by k zatopení nedošlo. A prodá ho draze. „Dělo se to u všech předchozích povodní a bude se to dít i teď. Není problém takové auto vysušit a v garáži z něj udělat voňavku, pak ho převézt do míst, kde povodně nebyly, a prodávat tak, aby zákazník nic nezjistil. Když byly povodně v Praze, následně se zatopená auta objevovala na Moravě, teď bude směr opačný,“ odhaduje předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý. „Normální běžný uživatel, který není vysloveně technický typ, zaplavené vozidlo nepozná,“ dodává Veselý. Zajíc v pytli Problém se zatopeným autem je ten, že jde o koupi „zajíce v pytli“. Vozy, kterým voda vnikla do motoru, se vyznačují naprostou nespolehlivostí a poruchovostí, která ovšem vyjde najevo až po čase. „Zatopená auta mívají problémy s elektronikou a trpí korozí. Řidič bude pár měsíců spokojeně jezdit v zánovním autě a ani nebude tušit, že pár centimetrů pod jeho sedačkou bují mohutná koroze. Různé skryté vady na elektronice se pak objevují v provozu. Vůz chvíli jezdí, pak zase stávkuje. Zjistit příčinu není lehké a obvykle to končí kompletní výměnou celé elektroinstalace,“ varuje dopravní expert Roman Budský. Náchylné k narušení vodou jsou především kabelové svazky a řídící jednotka vozu a též emisní systémy. „Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí ve výfukovém potrubí anebo do nádrží na palivo dostane kalná voda a bahno, často nejde tato místa vyčistit natolik, aby postižené systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ upozorňuje Martin Pajer. Dalším problémem jsou plísně, které v případě zaplaveného interiéru budou bujet a uvolňovat se do vzduchu. Vůz pak zevnitř zapáchá. Jak poznat utopený vůz Pokud si prodejce dal práci a stopy po vodě a bahně pečlivě vyčistil, je šance odhalit utopené auto malá. Zbytky bahna mohou být pod čalouněním. Větší šanci odhalit takové auto má zkušený automechanik, který se podívá do všech zákoutí. Začínající koroze ale nemusí být zjevná. Jistým vodítkem může být chování auta s již zahřátým motorem, kdy se sledují jeho otáčky a pravidelný chod. Ukazatelem zatopení je i zápach, nebo naopak silná vůně, která ho má zamaskovat. Nejspolehlivější je vůz nechat prověřit skrze portál Cebia, kde se sledují všechny pojistné události vozu. Tedy i zatopení (proto snáz „unikne“ lustraci nepojištěný vůz, který neprošel autorizovaným servisem). Jistou záruku poskytuje též koupě ojetiny ve spolehlivém autobazaru, kde bývají auta prověřená Cebií samozřejmostí. „Velké autobazary nemají zapotřebí prodávat : zatopená auta. Mají velké obraty, že by jim pár desítek takových vozů nijak nepomohlo. Ale maličké autobazary nebo inzeráty jednotlivců, tam může být problém, pro ně je i jedno takové auto mimořádný příjem,“ přibližuje Zbyněk Veselý. Pokud někdo uvažuje, že koupě zatopeného auta může být zajímavou investicí, odborníci ho odrazují. „V kupní smlouvě bude jistě uvedeno, že vůz byl zatopen, a prodávající si tím kryje záda pro případnou reklamaci. Může z toho být mnohaletý spor, “ dodává Budský.

Zdroj: MF Dnes

Novinky ze světa elektromobility

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru

Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více

24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?

Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat?   více

10. září 2024 | SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace

Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd.  více

27. srpna 2024 | Ověřujte si skutečný původ ojetiny ještě před koupí, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů

Klamavé techniky při prodeji ojetin jsou čím dál vynalézavější. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje kupující před dalším rizikem, a tím jsou přeregistrace.  Přeregistrace vozidel původem ze zemí, které jsou známé nízkou kvalitou ojetých vozů, se stává oblíbenou technikou nepoctivých prodejců.  více