Ověřujte si skutečný původ ojetiny ještě před koupí, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů

Klamavé techniky při prodeji ojetin jsou čím dál vynalézavější. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje kupující před dalším rizikem, a tím jsou přeregistrace.  Přeregistrace vozidel původem ze zemí, které jsou známé nízkou kvalitou ojetých vozů, se stává oblíbenou technikou nepoctivých prodejců. 

Jak přeregistrace funguje?

 

V praxi to funguje tak, že rychlá přeregistrace se dělá v Německu, protože německé ojetiny mají na tuzemském trhu nejlepší renomé. Ojetý vůz se třeba jen na den zaregistruje v Německu, aby působil důvěryhodněji. Velmi často takové vozy pocházejí z Rumunska, Ukrajiny, Albánie, Srbska, ale také Španělska, či Portugalska, a někdy dokonce i ze zemí jako je Omán, Maroko či Jihoafrická republika. Ve finále tak kupující připlácí za falešnou kvalitu. Celkem se k nám z Německa ročně přiveze 55 % všech ojetin ze zahraničí a rychlé přeregistrace se týkají dokonce až 21 % aut,” uvádí Zbyněk Veselý předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Z poslední -analýzy společnosti Cebia vyplývá, že každé páté dovezené auto, - pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná právě o země z jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent ojetin pochází dokonce i z regionů jako je jako je  Afrika, Blízký a Střední Východ nebo Jižní či Střední Amerika.

 

  „Nepřiznaná země původu tak uměle zvyšuje prestiž ojetiny, a to se projeví samozřejmě i na ceně,“ dodává Martin Pajer, zakladatel a ředitel společnosti Cebia, která prověřuje historii, původ a originalitu ojetých aut. Ještě větším problémem je však skutečnost, že falešný původ dostávají často ojetiny, které zažily vážné havárie, často jde ruku v ruce i stáčení tachometrů.

 

Podle Cebia až 21 % vozidel mělo uvedený falešný původu.

 

 95 % z nich pocházelo z těchto zemí:

Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva

Falešný deklarovaný původ u těchto vozidel: ČR 39 %, Německo 55 %, Rakousko 4 %, ostatní 2 % 

 

5 % z nich pocházelo z těchto zemí či částí světa:

Chile, Curacao, Jižní Amerika, Jižní Afrika, Mexiko, Omán, Rusko, Turecko, Tchaj-wan, Tunisko, země Perského zálivu, Bělorusko, Ukrajina

Falešný deklarovaný původ u těchto vozidel: ČR 46 %, Německo 38 %, Itálie 5 %, Rakousko 4 %, ostatní 7 % (pouze země EU, případně USA a Kanada)

 

Jak si nejlépe ověřit původ a stav ojetého auta

Sdružení SOVA doporučuje nechat prověřit stav a původ vozidla profesionály nebo kupovat ojetiny od autorizovaných prodejců, kteří kvalitu vozu hlídají. Proto je dobré při koupi ojetého auta myslet na 5 základních věcí, které nejen původ vozidla prověří:

 

• zda bylo vozidlo v dané zemi registrováno,

• důvod ukončení registrace,

• poslední registrační značku,

• datum první registrace,

• rok výroby a samozřejmě i to, zda vozidlo není evidováno jako odcizené.

 

„Češi loni přišli o více než čtvrt miliardy, a to jen proto, že kupovali ojetiny přes přímý inzerát nebo od neautorizovaného prodejce. Mysleli si, že kupují auto z Německa, ale svojí neznalostí se stali součástí podvodu a draze za to zaplatili,“ doplňuje Veselý

 

Novinky ze světa elektromobility

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

10. září 2024 | SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace

Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd.  více

27. srpna 2024 | Ověřujte si skutečný původ ojetiny ještě před koupí, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů

Klamavé techniky při prodeji ojetin jsou čím dál vynalézavější. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje kupující před dalším rizikem, a tím jsou přeregistrace.  Přeregistrace vozidel původem ze zemí, které jsou známé nízkou kvalitou ojetých vozů, se stává oblíbenou technikou nepoctivých prodejců.  více

2. července 2024 | Dejte si pozor při nákupu ojetého auta. Nástraha, kterou pouhým okem nikdy neodhalíte

Pokud koupíte ojetinu, která je zatížená exekucí, můžete o ni zase brzy přijít a jen těžko se budete domáhat vrácení peněz. Neregulovaný český trh mezi soukromníky je přitom ojetými auty v exekuci zaplaven, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Jak se takové pasti vyhnout? více